السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ

السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ

«السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ»   «سلام بر امامان دعوت کننده»   در محضر امام هادی علیه‌السلام در زیارت جامعه بودیم به این فراز رسیدیم. «السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ وَ الْقَادَةِ الْهُدَاةِ» زائر در زیارت جامعه گاهی به عنوان مخاطب به حضرات معصومین سلام می‌دهد و می‌گوید: «السلام علیکم» و گاهی،...

انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
عِبَادِهِ الْمُكْرَمِینَ الَّذِینَ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ

عِبَادِهِ الْمُكْرَمِینَ الَّذِینَ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ

«عِبَادِهِ الْمُكْرَمِینَ الَّذِینَ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ»   «سلام بر بندگان منزّه و معظّمی كه هیچگاه در سخن گفتن بر او سبقت نمی‌گیرند و فرمان او را بكار مى‏‌بندند»   در جلسه‌ی قبل خدمت عبارت «الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ» بودیم و در این جلسه به حضرات...

انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ

وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ

«وَ الْمُظْهِرِینَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیهِ»   «سلام برحضرات معصومین که اظهار كننده‌ی اوامر و نواهی خدای سبحان‌ هستند»   این فراز را به گفته‌ی مفسرین از دو دیدگاه می‌توان بررسی كرد: دیدگاه اول: بیان این مطلب كه حضرات معصومین اظهاركنندگان امر و نهی الهی هستند. دیدگاه دوم: امر و...

انتشار: ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
وَ الْمُخْلِصِینَ فِی توحیدِ اللَّهِ ـ بخش سوم

وَ الْمُخْلِصِینَ فِی توحیدِ اللَّهِ ـ بخش سوم

«وَ الْمُخْلِصِينَ‏ فِي‏ تَوْحِيدِ اللَّه»‏   «سلام بر حضرات معصومین كه در توحید نسبت به خدا خلوص دارند»   اخلاص، موجب فزونی معرفت   در خدمت زیارت جامعه‌ی كبیره به فراز «الْمُخْلِصِینَ فِی تَوْحِیدِ اللَّهِ..» رسیدیم و توضیحاتی در رابطه با این فراز در جلسات قبل گذشت اما شاید لازم باشد یكبار...

انتشار: ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
وَ الْمُخْلِصِینَ فِی توحیدِ اللَّهِ ـ بخش دوم

وَ الْمُخْلِصِینَ فِی توحیدِ اللَّهِ ـ بخش دوم

«وَ الْمُخْلِصِينَ‏ فِي‏ تَوْحِيدِ اللَّه»‏   «سلام بر حضرات معصومین كه در توحید نسبت به خدا خلوص دارند»   در خدمت زیارت جامعه‌ی كبیره به فراز «الْمُخْلَصِینَ فِی تَوْحِیدِ اللَّهِ &#۸۲۳۰;» رسیدیم. در جلسه‌ی قبل توضیحی در رابطه با عبارت خلوص و نگاه قرآن به این عبارت داشتیم. اجازه بدهید...

انتشار: ۱۳۹۰/۹/۳۰
وَ الْمُخْلِصِينَ‏ فِي‏ تَوْحِيدِ اللَّه‏ ـ بخش اول

وَ الْمُخْلِصِينَ‏ فِي‏ تَوْحِيدِ اللَّه‏ ـ بخش اول

«وَ الْمُخْلِصِينَ‏ فِي‏ تَوْحِيدِ اللَّه»‏   «سلام بر حضرات معصومین كه در توحید نسبت به خدا خلوص دارند»   در خدمت زیارت جامعه به فراز «وَ الْمُخْلِصِینَ فِی توحیدِ اللَّهِ» رسیدیم البته این فراز به شكل «وَالْمُخْلِصِینَ فِی طاعةِ اللَّهِ» نیز آمده است. «حضرات معصومین در توحید نسبت به خدا...

انتشار: ۱۳۹۰/۹/۲
زیارت جامعه: شرح فراز «وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلَائِكَتُهُ وَ أُولُو الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ …»

زیارت جامعه: شرح فراز «وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلَائِكَتُهُ وَ أُولُو الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ …»

«وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلَائِكَتُهُ وَ أُولُو الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ»   «شهادت می دهم معبود حقی جز الله نیست همان طور که فرشتگان و أولو العلم از خلقش بر آن شهادت داده‏‌اند.»   در خدمت زیارت جامعه كبیره در محضر امام هادی علیه‌السلام هستیم به فراز «وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلَائِكَتُهُ وَ...

انتشار: ۱۳۹۰/۹/۲
وَ التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ ـ بخش سوم

وَ التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ ـ بخش سوم

«وَ التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه»‏   «سلام بر كسانی كه در محبت الهی تمام و كمال هستند»   محبت، سرمنشأ حرکت کمالی   در خدمت فراز «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ» بودیم توضیحاتی در باب این فراز گذشت، اما نکته‌ لازم به توضیح آن است كه وقتی زائر به حضرات معصومین...

انتشار: ۱۳۹۰/۸/۴
التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه ـ بخش دوم

التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه ـ بخش دوم

«وَ التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه»‏   «سلام بر كسانی كه در محبت الهی تمام و كمال هستند»   محبت دو طرفه، کمال آفرین است   در جلسه‌ی قبل در خدمت فراز «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّه» توضیحاتی در رابطه با بحث محبت ذكر كردیم اما به دلیل گستردگی بحث ادامه‌ی آن...

انتشار: ۱۳۹۰/۷/۲۰
زیارت جامعه کبیره: شرح فراز «أَشْهَدُ أَنَّكُمُ‏ الْأَئِمَّةُ الْمَعْصُومُون‏»

زیارت جامعه کبیره: شرح فراز «أَشْهَدُ أَنَّكُمُ‏ الْأَئِمَّةُ الْمَعْصُومُون‏»

«أَشْهَدُ أَنَّكُمُ‏ الْأَئِمَّةُ &#۸۲۳۰; الْمَعْصُومُون‏»   مقام عصمت   زائر در حضور معصوم گواهی می‌دهد و اعتراف می‌كند كه شما معصوم هستید، (عصمت به معنای منع است.) خداوند در قرآن خطاب به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرماید: «وَ اللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاس‏»[۱] « ای پیامبر ! خداوند تو را منع می‌كند از...

انتشار: ۱۳۹۰/۶/۱۸