ادامه حدیث ۲۴: آثار علم از لسان امیرالمؤمنین(ع)

ادامه حدیث ۲۴: آثار علم از لسان امیرالمؤمنین(ع)

حضرت امام (ره) در ادامه از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل می‌فرمایند:‌‌ «یا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ الْعِلْمَ ذُو فَضَائِلَ كَثِیرَةٍ فَرَأْسُهُ‏ التَّوَاضُعُ‏ وَ عَینُهُ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ الْفَهْمُ وَ لِسَانُهُ الصِّدْقُ وَ حِفْظُهُ الْفَحْصُ وَ قَلْبُهُ حُسْنُ النِّیةِ وَ عَقْلُهُ مَعْرِفَةُ الْأَشْیاءِ وَ الْأُمُورِ وَ یدُهُ الرَّحْمَةُ وَ رِجْلُهُ زِیارَةُ...

انتشار: ۱۳۸۸/۱/۱۹
ادامه حدیث ۲۴: توضیح لغوی حدیث۲۴

ادامه حدیث ۲۴: توضیح لغوی حدیث۲۴

در حدیث ۲۴ آمده است: «آیةٌ مُحْكَمَةٌ، أوْ فَرِیضَة‌ٌ عادِلَةٌ، أوْ سُنَّةُ‌ قائِمَةٌ‌، وَ ما خَلاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ»[۱] حضرت امام (ره) معتقدند در این حدیث «آیةٌ مُحْكَمَةٌ» علوم و عقاید حقه و معارف الهیه است و «فَرِیضَة‌ٌ عادِلَةٌ» عبارت است از علم اخلاق و تصفیه قلوب و «سُنَّةُ‌ قائِمَةٌ‌» عبارت...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۲/۲۱
ادامه حدیث ۲۴: اهتمام به علوم سه گانه

ادامه حدیث ۲۴: اهتمام به علوم سه گانه

اهتمام به همه علوم به طور مساوی   حضرت امام (ره) توصیه می‌کنند: کسی که می‌خواهد در مقامات عرفانی سلوک داشته باشد باید به تمام این سه علم  به موازات هم بها دهد و از هیچ یک از کمالات علمی و عملی صرف نظر ننماید زیرا اگر به هر یک...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۲/۱۴
حدیث ۲۴: اقسام علم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر

حدیث ۲۴: اقسام علم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر

امام موسی بن جعفر علیه السلام می‌فرمایند: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ‏ النَّاسِ‏ بِأَنْسَابِ‏ الْعَرَبِ‏ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیامِ الْجَاهِلِیةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِیةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِی ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۳۰
ادامه‌حدیث‌۲۳:ضرورت خلوص نیّت در‌فراگیری‌علم

ادامه‌حدیث‌۲۳:ضرورت خلوص نیّت در‌فراگیری‌علم

در جلسه گذشته آثار مثبت علم خالصانه عنوان شد و گفته شد اگر کسی از اهل علم، متدین حقیقی باشد و خالصانه به وظایف بندگی خویش عمل نماید، به حدی مقامش بالاست که در زمره مقربین و سابقین به حساب می‌آید و می‌تواند پس از اصلاح خود، دیگران را از...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۳۰
ادامه‌حدیث۲۳: ویژگی‌های گروه دوم از طالبین علم

ادامه‌حدیث۲۳: ویژگی‌های گروه دوم از طالبین علم

ویژگی‌های طالب علم به نیّت رفعت طلبی و فریب دادن   حضرت امام (ره) فرمودند: «مراء و جدل یک باطن دارد که در قلب است و یک ظاهر دارد که در لفظ است و نتیجه مرحله باطنی است. علامت جدال ظاهریه این است که انسان دائماً قصد مطرح کردن خود...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
ادامه حدیث ۲۳: مفاسد مجادله و دشمنی

ادامه حدیث ۲۳: مفاسد مجادله و دشمنی

تقسیم بندی طالبان علم   عرض شد طالبین علم در حقیقت دو دسته‌اند: ۱-گروهی قصدشان در طلب علمی، الهی است. ۲-گروهی قصدشان در طب علم، غیر الهی است. گروه دوم خود بر دو دسته‌اند: دسته‌ای علم را برای جدل و مراء كسب می‌كنند و دسته‌ای آن را از روی نادانی...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
ادامه‌حدیث‌۲۳:القائات روحانی و شیطانی در آموختن

ادامه‌حدیث‌۲۳:القائات روحانی و شیطانی در آموختن

نقش مقدّمات در حصول نتیجه   در ادامه مبحث، اولین چیزی كه حضرت امام (ره) می‌فرمایند این است که هر قیاسی مقدماتی دارد. مقدمه‌ قیاس نسبت به نتیجه آن استقلال تام ندارد. به این معنا که مقدمه نه كاملاً بی‌ارتباط‌ با نتیجه است و نه چنین است که وقتی مقدمه...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۱۶
حدیث ۲۳: انواع طالبان علم

حدیث ۲۳: انواع طالبان علم

«عن أبی عبد اللّه، علیه السّلام، قال:« طَلَبَةُ الْعِلْمِ ثَلَاثَةٌ فَاعْرِفْهُمْ بِأَعْیانِهِمْ وَ صِفَاتِهِمْ صِنْفٌ یطْلُبُهُ لِلْجَهْلِ وَ الْمِرَاءِ وَ صِنْفٌ‏ یطْلُبُهُ‏ لِلِاسْتِطَالَةِ وَ الْخَتْلِ‏ وَ صِنْفٌ یطْلُبُهُ لِلْفِقْهِ وَ الْعَقْلِ فَصَاحِبُ الْجَهْلِ وَ الْمِرَاءِ مُوذٍ مُمَارٍ مُتَعَرِّضٌ لِلْمَقَالِ فِی أَنْدِیةِ الرِّجَالِ بِتَذَاكُرِ الْعِلْمِ وَ صِفَةِ الْحِلْمِ قَدْ تَسَرْبَلَ بِالْخُشُوعِ...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۱۶
ادامه حدیث ۲۲: امید بی‌جا به رحمت الهی

ادامه حدیث ۲۲: امید بی‌جا به رحمت الهی

امید بی‌جا به رحمت الهی، از حیله‌های شیطان است   در ابتدای حدیث بیست و دوم که امام صادق علیه السلام از قول ابوذر نقل کرده بودند، آمده بود: «اعْرِضُوا أَعْمَالَكُمْ عَلَى الْكِتَابِ إِنَّ اللَّهَ یقُولُ «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ»[۱]‏ قَالَ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَینَ رَحْمَةُ...

انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۹