تفسیر آیه 114 سوره مائده

قرآن در آیه 114 سوره مبارکه مائده می‌فرماید:

 

«قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَینا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیرُ الرَّازِقینَ»

 «عیسى پسر مریم گفت: «بار الها، پروردگارا، از آسمان، خوانى بر ما فرو فرست تا عیدى براى اوّل و آخر ما باشد و نشآن‌هاى از جانب تو. و ما را روزى ده كه تو بهترین روزى‏‌دهندگانى»

 

«قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَینا مائِدَةً مِنَ السَّماءِتَكُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا»

 

خصوصیات مائده‌ایی که حواریون درخواست کردند

 

حضرت عیسی علیه‌السلام به درخواست حواریون بها داد و فرمود: ای پروردگارم!

«اللَّهُمَّ» تركیب از «یا الله» بعلاوه «هم» است. «الله» نام جامع خدای سبحان است. عیسی علیه‌السلام ‌گفت: ای خدای جامع جلال و جمال و ای خدایی كه پرورش دهنده و صاحب و مالك ما هستی «ربنا»، برای نمایش ربوبیتت از آسمان برای ما سفره‌ای را فرود آر «أَنْزِلْ عَلَینا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ»، سفره‌ای كه این خصوصیات را داشته باشد:

  1. موجب عود و بازگشت ما به تو شود. «عید» از ماده عود است، یعنی مائده‌ای بفرست تا ما را به سوی تو برگرداند، و موجب بازگشت ما به تو شود. این لقمه چندان تأثیر گذار باشد كه متأخرین از ما از این لقمه بهره‌مند شوند و آنان نیز عود الی الله داشته باشند و با این بازگشت خوش باشند.
  1. معنای دیگر عید حكایت از خوشی كردن است. یعنی خدایا! لقمه‌ای و سفره‌ای را برای ما فرود بیاور كه ایجاد انبساط و سرور ما گردد نه آنكه خدای ناخواسته عوارض منفی‌ای چون عُجب و غرور را ایجاد كند.

 

اثرات معنوی مائده

 

یكی از مفسرین در رابطه با «عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» می‌گوید: یعنی هر یك از مسیحیان كه بعد از حواریون داستان این مائده را بشنوند از نزول آن مسرور شوند، و نزول آن را مایه بازگشت همه به سوی خدا بدانند.

خدایا! این مائده را علامت و نشان‌های از طرف خودت قرار بده، یعنی با این مائده خودنمایی كن. مائده‌ای كه نشانگر شأن و قدرت توست و نماد رزاقیت و سمیع بودن توست.

خدایا!‌ با این سفره اعلام كن كه تو می‌شنوی صدای كسی را كه از تو درخواست دارد.

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *