حاج شیخ جعفر مجتهدی در کلام بزرگان بخش 2

آنچه بایستی از ناحیه ولّی عصر علیه‌السلام به من برسد مرحمت شد

 

آقای حاج کاظم_سهلاوی متولی مسجد سهله پیرامون شخصیت آقای مجتهدی تعریف می‌کردند:

در مدتی که آقای مجتهدی در مسجد سهله معتکف بودند، با هیچ کس صحبت نمی‌کردند و دایم مشغول ذکر و فکر و توسل و گریه بودند، هیچ گاه تسبیح از دستشان جدا نمی‌شد و حالشان مثل حال شخص محتضر و کسی که هر لحظه در حال جان دادن است بود. روزها را به روزه‌داری و عبادت مشغول بودند و شب‌ها را نمی‌خوابیدند و اگر کسی هم وارد حجره ایشان می‌شد بیش از پنج دقیقه با او نمی‌نشستند و از حجره بیرون می‌آمدند، اکثر اوقات در حال بکاء بودند و از خوف و حب خدا می‌گریستند.

آقای مجتهدی بعد از تمام شدن این مدت نزد ما آمده و فرمودند:

من دیگر از طرف حضرت ولّی عصر علیه‌السلام مرخص شده و می‌توانم اینجا را ترک کنم، آنچه بایستی از ناحیه ایشان به من برسد مرحمت شد .

تداعی جناب جابر بن‌ عبدالله در ذهن

 

حضرت آیة الله آقای حاج سید عبدالعلی تقوی شیرازی پیرامون شخصیت حضرت آقای مجتهدی فرمودند: جناب شیخ جعفر مجتهدی بودند که دیدار ایشان مرا متذکر حضرت جابربن‌عبدالله‌انصاری می‌ساخت و همان طور که تصور از حضرت جابر این است که غرق در اهل بیت معصومین عليهم‌السلام بودند، ایشان نیز محو و فانی در حضرات معصومین علیه‌السلام بودند و به همین جهت رؤیت ایشان برای من موجب تداعی جناب جابربن‌عبدالله علیه‌السلام در ذهن می‌شد.

چیزی که به وضوح حس می‌شد این بود که ایشان انسانی آراسته و بسیار مهذب و بسیار کار کرده است و آنچه از ایشان برایم معلوم شد و دوستان نیز اقرار به آن داشتند این بود که آقای مجتهدی معتقد بودند مطالب باید مستقیماً از خود حضرات معصومین علیهم‌السلام اخذ شود؛ و این نکته برایم بسیار مهم بود، یعنی همان طور که سایر علوم رسمی مثل فقه، اصول، تفسیر و اعتقادات را باید از تأمل در روایات معصومین به دست آوریم، مسائل سیر و سلوک هم باید از معصومین اخذ شود و جناب آقای مجتهدی این گونه بودند.

یعنی مطالب سلوکی و عرفانی را مستقیماً از حضرات معصومین علیهم‌السلام می‌گرفتند و هسته مرکزی و اساس ارادت بنده به ایشان نیز از همین جهت بود.

 

عرفان ایشان مستقیماً مأخوذ از عرفان علوى بود

 

حضرت آیت الله بختیاری فرمودند؛ عرفان ایشان مستقیماً مأخوذ از عرفان علوى بود و ايشان بدون هيچ واسطه‌ای تحت توجهات و تجلیات حضرت مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام بودند و جز آنچه در حضرات معصومین علیهم‌السلام مشهود بود در قول و فعل، قدمی فراتر نگذاشتند، و با مجاهداتی که انجام دادند، نهایتاً در سلک افرادی قرار گرفتند که به مقام جهاد اکبر نایل شده و به درجه شهادت فی سبیل الله رسیدند‌.

 

گوی سبقت

 

علامه فقیه حضرت آیت الله مرعشی نجفی از یاران همدل حاج شیخ جعفر مجتهدی

جناب مجتهدی در مسئله ولایت، گوی سبقت را از همگان ربوده‌اند.

 

تقاضای دیدار

 

علامه فقیه آیت الله حاج سید محمد هادی میلانی:

من میلانی سالهاست که در این آستانه مقدس به درگاه حضرت می‌نالم که یک بار آقای مجتهدی را ملاقات کنم …

 

از اولیای خاص و مسلّم الهی

 

علامه فقیه آیت الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی می‌فرمودند:

از اولیای خاص و مسلّم الهی که در دوران حیاتم چه در نجف اشرف و چه در ایران زیارت نموده‌ام، جناب شیخ جعفر مجتهدی و آیت الله سید احمد خوانساری هستند .

 

انسان کامل الهی

 

آیت الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم غروی، پیرامون شخصیت حاج شیخ جعفر مجتهدی فرمودند:

جناب مجتهدی شخصیتی بسیار متواضع و عجیب بودند و من فکر می‌کنم تمام گفته‌ها و حکایت‌ها هم نتوانند شخصیت ایشان را توصیف کنند و اگر کسی محضر ایشان را درک می‌کرد به وضوح در می‌یافت که به تمام معنا با یک انسان کامل الهی مواجه شده است. چرا که (كمال)چیزی است: «یُدرَک و لا یوصف!» «درک می شود ولی قابل توصیف نیست».

 

 

«برگرفته از کتاب لاله‌ای از ملکوت»

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *