راه هايی برای روبرو شدن با تغييرات

همه ما باید بدانیم که در هر سنی که باشیم، زندگی همواره در حال تغییر است و داشتن بعضی مهارت‌ها برای برآمدن از عهده این تغییرات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بفهمیم که درباره خودمان چه احساسی داریم.

 

زندگی در حال تغییر است_ با اطمینان و اعتماد به نفس از عهده تغییرات زندگی بر آیید!

 

افرادی که در دوره میانسالی خود به سر می‌برند فهمیده‌اند که تغییراتی که در زندگی‌اشان ایجاد می‌شود طبیعی است! برای مثال: اکثر افراد میانسال از عینک استفاده می‌کنند، و بعضی افراد با رنگ کردن موی خود، موهای خاکستری و سفیدشان را از نظر پنهان می‌کنند. بنابراین این تغییرات را پذیرفته‌اند و برای روبرو شدن با این تغییرات تدببِری اندیشیده‌اند.

عده‌ای که شغلشان تغییر می‌کند، با چشم انداز فقدان شغل، نقل و انتقال و یا تغییر شغل روبرو می‌شوند و عکس‌العمل و واکنش‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند.

بسیاری از افراد دچار افسردگی می‌شوند. برخی دیگر احساس می‌کنند که صداقت و وفاداری و سخت کوشی‌شان، قابل ستایش و سزاوار نبوده است و درصد بالایی از این افراد به زمان و اطلاعات بیشتری برای تصمیم‌گیری قطعی برای آینده‌شان نیاز دارند.

صحبت کردن درباره واکنش‌های مختلف در هنگام مواجه شدن با تغییرات می‌تواند مفید باشد، این کار باعث می‌شود که هر شخصی بفهمد که افراد دیگری با این شرایط و تغییرات زندگی روبرو شده‌اند، احساس ناراحتی و افسردگی کرده‌اند و اینکه فقط آنها این شرایط را تجربه نکرده‌اند و عکس‌العمل هایشان طبیعی است.

 

احساس ناراحتی کردن طبیعی است

 

احساس ناراحتی کردن در هنگام روبرو شدن با تغییرات طبیعی است، حتی اگر تغییرات ایجاد شده «تغییرات خوبی» باشند. آنچه که حائز اهمیت است، این است که سازگاری با شرایط جدید کمی مشکل است و همه ما به همان شرایطی که داریم عادت کرده‌ایم، اما می‌توانیم بر روی شرایط جدید کار کنیم، شاید تغییرات همیشه بد نباشند!

 

راه هایی برای روبرو شدن با تغییرات

 

علاوه بر صحبت کردن درباره واکنش‌ها و رفتارهای مختلف در هنگام روبرو شدن با تغییرات، فهمیدن اینکه در هنگام تغییرات چه احساسی دارید و بیان کردن این احساسات نیز می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال، می‌توانید احساسات خود را با کشیدن یک نقاشی، با دیدن عکس، با خواندن شعر … و هر چیز دیگری که به بیان احساستان کمک می‌کند و باعث می‌شود که خودتان را بهتر بشناسید، بیان کنید.

 

من چه کسی هستم؟

 

یکی از سوالات اساسی که مردم در زمان میانسالی از خود می‌پرسند این است که «من چه کسی هستم؟» ، «معنا و مفهوم زندگی من چیست؟» و «با باقی مانده عمرم چه کاری می‌خواهم انجام بدهم؟»

افراد میانسال وقتی که نوع شخصیت خود را کشف می‌کنند، دید پیچیده و مبهمی نسبت به خودشان پیدا می‌کنند. عکس العمل غالب این گروه از افراد در هنگام کشف نوع شخصیتشان، رهایی و آزادی است. نظراتی شبیه، «من هرگز نمی دانستم که چرا آن کار را انجام می دادم» یا «واقعا برای من مفید است که بدانم چه کسی هستم» . این افراد باید بتوانند نقاط قدرت و ضعف خود را بشناسند، باید خودشان را در شرایطی که دچار استرس هستند بشناسند و باید چهارچوب و راهنمایی برای افزایش بلوغ فکری و رضایت و قناعت خود داشته باشند.

 

چه راه های دیگری برای روبرو شدن با تغییرات وجود دارند؟

 

چهار راه برای روبرو شدن با تغییرات عبارتند از:

 

1-      مثبت بیاندیشید.

 

نسبت به تغییرات دید مثبت داشته باشید. به جای اینکه برای مدت طولانی مرتبا از تغییرات پیش آمده نگران و ناراحت باشید، با تغییرات پیش بروید و شرایط زندگی خود را با تغییرات ایجاد شده هماهنگ کنید. معمولا وقتی با تغییراتی که اجتناب ناپذیر هستند می‌جنگید، شخصی که آسیب می‌بیند خود شما هستید، شخصی که می‌جنگد.

 

احساس رنجش و خشم، تلخی و دشمنی و کینه و احساسات منفی باعث بیماری شما می‌شوند. متناوباً، حس منفی‌بینی باعث می‌شود که زود رنجی و بدخلقی و عصبانیت را تجربه کنید. اگر رنجش و خشم و کینه تا این حد به شما صدمه وارد می‌کند، اجازه بدهید بروند. اتفاقی که در هنگام پذیرفتن تغییرات می‌افتد این است که از خودتان مراقبت بیشتری می‌کنید. از خودتان مراقبت کنید تا بتوانید برای خود و اطرافیانتان که با آنها زندگی می‌کنید و  دوستشان دارید مفید باشید.

 

2-      کارهای روزمره داشته باشید.

 

بعضی از کارها را به صورت دائمی و پیوسته و روزمره انجام بدهید. برای مثال: در یک خانه مشخص بمانید، هر شب در یک زمان مشخصی به پیاده‌روی بروید، هر روز غذای مورد علاقه خود را برای نهار درست کنید، هر روز در یک ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. این امور ممکن است کارهای کوچکی باشند، اما به شما کمک می کنند که بتوانید حس کنترل بر زندگی‌تان را داشته باشید. به عبارت دیگر تغییر دادن چند موضوع مهم به طور همزمان می‌تواند سخت باشد!

 

3-      تحقیق و بررسی کنید و برنامه ریزی داشته باشید.

 

یکی از مهمترین مشکلات افرادی که دچار تغییر شغل می‌شوند این است که این افراد دقیقا نمی‌دانند که چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.  بنابراین آنها تصور می کنند که نمی‌توانند برنامه‌ریزی جدیدی برای روبرو شدن با تغییرات داشته باشند. پیشنهاد من به این گونه افراد این است که برنامه‌های متفاوتی را از پیش برای خود در نظر داشته باشند و پیش‌بینی تغییر شغل را داشته باشند که وقتی در این شرایط قرار گرفتند، آماده پذیرفتن تغییرات باشند.

برای مثال:  _ اگر من شغلم را از دست بدهم……………. را انجام خواهم داد.

– اگر شغلم را داشته باشم اما اگر فشار کاری‌ام بسیار زیاد شود،…………..را انجام خواهم داد.

همچنین می‌توانند تحقیقاتی را درباره مهارت‌های مورد نیاز برای مشاغل دیگر داشته باشند. می‌توانند لیستی از مهارت‌هایی که دارند و ندارند تهیه کنند و شغل مورد نظر خود را با توجه به مهارت‌هایی که دارند انتخاب کنند. این روش باعث می‌شود که شانس استخدام خود را برای مشاغل دیگر افزایش دهند و می‌توانند حس کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند.

 

4-      خودتان را به خاطر ایجاد تغییرات مقصر ندانید.

 

بسیاری از افراد هنگامی که با تغییر شرایط شغلی روبرو می‌شوند، به خودشان بسیار سخت می‌گیرند. آنها این طور فکر می‌کنند که کارهایی که طی چند سال انجام داده‌اند هیچ ارزشی نداشته است، در حالی که این طور نیست. کارهایی که آنها در طول چند سال انجام داده‌اند باعث پیشرفت آنها شده است، توانسته‌اند به مشتریان و مخاطبان سرویس خوب و عالی ارائه دهند و کارشان را خوب انجام داده‌اند. اتفاقی که اکنون افتاده است به خاطر عدم صلاحیت و شایستگی آنها نیست. به همین جهت خودتان را به خاطر ایجاد تغییرات مقصر ندانید و سرزنش نکنید و به جای آن از خودتان به خاطر کارهایی که انجام داده‌اید قدردانی و تشکر کنید. بعضی افراد بلافاصله در همان شبی که شغل خود را از دست می‌دهند برای خود گل می‌خرند و بعضی دیگر به نشانه قدردانی از خود برای خودشان شکلات خریداری می‌کنند و خود را برای ایجاد تغییر شرایط مقصر نمی‌دانند.

 

انعطاف پذیر باشید.

 

برای بعضی افراد مانند افراد میانسال، بعضی چیزها از کنترل خارج هستند. مانند رنگ موی خاکستری، آهسته انجام دادن کارها، استفاده از عینک و …. . طرز برخورد افراد در هنگام روبرو شدن با تغییرات مهم است و انعطاف پذیر بودن در مقابل تغییرات می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

فریبا علومی یزدی- تیر ماه 90- تهران

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *