سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (ره)

زندگینامه سردار شهید

 

حسن سلیمانی از روستاییان «قنات ملک» در شهرستان «رابر» استان کرمان در ٢٠ اسفند ١٣٣٥ صاحب پسری شد و نام او را «قاسم» گذاشت. قاسم ١٣ ساله بود که پس از پایان دبستان شهر رابر را ترک کرد و در ١٨سالگی پیمانکار سازمان آب کرمان شد. ورزشکار هم بود و کاراته کار می کرد و جزء مربیان پرورش اندام نیز بود.

دو سال به انقلاب مانده بود که با حجت الاسلام رضا کامیاب از اهالی شهر مشهد که در ماه های رمضان برای تبلیغ به کرمان می آمد، آشنا شد و به انقلابیون پیوست. رفاقتشان اما در هفتم مرداد ٦٠ که سازمان مجاهدین خلق کامیاب را ترور کرد، ناتمام ماند. البته این دوستی کوتاه مدت باعث می شود که قاسم را با روحانی‌ای از مشهد به نام آیت الله سیدعلی خامنه ای آشنا کند که تا امروز ادامه دارد.

انقلاب که پیروز شد، هم زمان با کار، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» کرمان درآمد. خودش گفته باید برای انقلاب فعالیت می کردیم، پس وارد سپاه شدم. سلیمانی به مرور فرمانده پادگان قدس سپاه در کرمان شد. شهریور ٥٩ که جنگ ایران و عراق شروع شد، چند گردان را در سپاه کرمان آموزش می دهد و به جبهه های جنوب می فرستد. خودش هم به همراه یک گروهان به سوسنگرد می رود تا جلوی پیشروی دشمن را در جبهه «مالکیه» بگیرد. همین آغاز راهی است که باعث می شود قاسم سلیمانی در اکثر عملیات های نظامی هشت سال دفاع مقدس مانند «عملیات والفجر ٨» که منجر به فتح «فاو» شد، کربلای ٤، کربلای ٥ و تک شلمچه، حضور مؤثر داشته باشد.

 

سیره عملی شهید

 

سردار سپهبد شهید سلیمانی، نمونه عینی انسان مؤمن به خدا بود که تمام ویژگی های مؤمن را می توان در او یافت. داشتن زندگی هدفمند، خشوع در نماز، امانتدار، وفادار به پیمان، توکل به خدا، پناه دادن به دیگران و یاری کردن مردان خدا، پاکدستی و اطاعت از خدا و رسول و نپذیرفتن ولایت کافران، جهاد با مال و جان، در برابر کافران سخت و در برابر یکدیگر مهربان و حکم کردن به عدالت را می توان در جزء به جزء زندگی این شهید عزیز مشاهده کرد.

شهید حاج قاسم سلیمانی انسان وارسته و زاهد پیشه ای بود که هیچ گاه به دنبال پست و مقام های دنیوی نبود و اگرچه می توانست با استفاده از موقعیت و جایگاه خود امکانات رفاهی فراوانی را برای خود و خانواده اش فراهم کند، اما ساده زیستی و نزدیک بودن به عامه مردم را برگزید.

 

جلوه هایی از مدیریت و صلابت سردار سلیمانی

 

یکی از نتایج مهم مدیریت ایران در بحران های منطقه، برجسته شدن نقش نیروی قدس و سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده این نیرو بود. در واقع سردار سلیمانی و نیروی قدس با مدیریتی که در بحران های منطقه انجام دادند، نه تنها جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشیدند، بلکه این نیرو را نیز به عنوان عامل و بازیگری مهم در تحولات منطقه ای و جهانی تثبیت کردند. این موضوع بارها مورد تأیید مقامات سیاسی، نظامی و تحلیلگران غربی، عربی و صهیونیست قرار گرفته است. به عنوان مثال، مرکز ویژه اطلاعات اسرائیل در گزارشی درباره فعالیت های نیروی قدس، این نیرو را «یگان نخبه و مرکز تحکیم قدرت منطقه ای ایران» می نامد. در گزارش این مرکز، نیروی قدس چنین تصویر شده است:

نیروی قدس سپاه ایران در سال 1990 برای افزایش فعالیت برون مرزی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و در طول سال ها به مرکز محوری تلاش های جمهوری اسلامی برای تحکیم قدرت منطقه ای و اهداف راهبردی با توسل به عملیات نظامی و سیاسی مبدل شده است. سردار قاسم سلیمانی در سال 1998 به فرماندهی نیروهای قدس سپاه ایران منصوب شد. وی دومین فرمانده سپاه قدس ایران است که جایگزین احمد وحیدی شد. سردار سلیمانی قبلاً کمتر در تیررس رسانه ها بود و نام وی به خاطر برخی اتهامات در فهرست سیاه آمریکا قرار داشت. او نقش بسیار کلیدی در تقویت نفوذ ایران در خاورمیانه به ویژه در هنگامه ناآرامی های منطقه ای یا به اصطلاح بهار عربی ایفا کرد.↓

روزنامه واشنگتن تایمز: قاسم سلیمانی و نیروهای وی پول های زیادی را درمنطقه خرج کرده و توانسته است اعتبار خاصی را درمیان مقامات منطقه نیز کسب کند. بسیاری از تحلیل گران مخالف ایران، بر این باور هستند که زمان آن رسیده است که آمریکا از هدیه دادن به ایران صرف نظر کند و در مقابل ایران بایستد. ترامپ باید با صراحت کامل سپاه ایران و همچنین سپاه قدس را در لیست بین المللی سازمان های تروریستی قرار دهد و آمریکا باید قدم های بیشتری را علیه خود شخص قاسم سلیمانی بردارد و او را تا می داند محدود کند.

این روزنامه در پایان نوشت: به طور کل باید گفت جرم قاسم سلیمانی خیلی زیاد است، بعد از بن لادن، خون های زیادی از آمریکایی ها بدست او ریخته شده است و اکنون وقت آن رسیده است که او را مورد هدف قرار دهیم.↓

 

در آغوش شهادت

 

پنج شنبه(۹۸/۱۰/۱۲) ساعت حدود ۹ شب

حاجی از بیروت به دمشق برگشته

شخص همراهش می گفت که حاجی فقط ساعتی با سیدحسن دیدار کرد و خداحافظی کردند.

حاجی اعلام کرد امشب عازم عراق است و هماهنگی کنند

سکوت شد…

یکی گفت؛

حاجی اوضاع عراق خوب نیست، فعلا نرین!

حاج قاسم با لبخند گفت؛

می ترسین شهید بشم!

باب صحبت باز شد و هر کسی حرفی زد

شهادت که افتخاره، رفتن شما برای ما فاجعه ست!

حاجی هنوز با شما خیلی کار داریم

حاجی رو به ما کرد و دوباره سکوت شد، خیلی آرام و شمرده شمرده گفت:

میوه وقتی می رسه باغبان باید بچیندش، میوه رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده می شه و خودش میفته!

بعد نگاهش رو بین افراد چرخاند و با انگشت به بعضی ها اشاره کرد؛ اینم رسیده ست، اینم رسیده ست…

ساعت ۱۲ شب

هواپیما پرواز کرد

ساعت ۲ صبح جمعه

خبر شهادت حاجی رسید

به اتاق استراحتش در دمشق رفتیم

کاغذی نوشته بود و جلوی آینه گذاشته بود.↓

 

بازتاب شهادت و واکنش ها

 

خبر شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بسرعت تبدیل به مهم ترین خبر در سطح رسانه های جهانی شد.

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه مدعی شهادت سردار سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد شد.

شبکه «بی بی سی» در گزارشی بامداد جمعه گزارش داد: دولت عراق می گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. همزمان خبرگزای رویترز به نقل از حشد الشعبی گزارش کرده که یک مقام ارشد این گروه شبه نظامی شیعه به همراه چند نفر دیگر از جمله «دو میهمان مهم» در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شده اند. بامداد جمعه، سوم ژانویه، ابتدا دولت عراق گزارش کرد که سه موشک کاتیوشا در نزدیکی منطقه بارگیری فرودگاه بغداد فرود آمده و بر اثر آن چند غیرنظامی زخمی شده اند و دست کم دو خودرو آسیب دیده است. اما ساعتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از صفحه فیسبوکی منسوب به گروه حشد الشعبی نوشت این گروه از کشته شدن مسئول روابط عمومی و جذب نیروی خود طی یک حمله هوایی خبر داده است.

 

یوم اللهِ حضور

 

حضور ده ها میلیونی ملت ایران و سایر ملل مسلمان در بدرقه چهره برجسته و بین المللی جریان مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله رویدادهای بی نظیر ملی و فراملی بوده است. رُخدادی که حضرت آیت الله خامنه ای از آن تحت عنوان «بزرگ ترین بدرقه جهان» یاد کردند.

ما بعد از رحلت حضرت امام رحمه اللّه علیه و آن تشییع بیش از ده میلیون نفری، بار دیگر شاهد حضور چند ده میلیونی مردم در سرتاسر ایران به خصوص در شهرهای مختلفی چون تهران، مشهد، قم و کرمان بودیم. این قالب یک قالب منحصر به فردی بود که فضای لازم را برای ایجاد یک رستاخیز و یک فصل تازه در جامعه ما نوید داد.

یک نکته درباره ذهنیت عقیم و ابتر جریان همیشه مخالف نظام جمهوری اسلامی هست که می گویند مردم دارند از نظام جدا می شوند، و حضور مردم دارد کمرنگ تر می شود، اما ناگهان اتفاق و معجزه ای در چهل سالگی انقلاب اسلامی می افتد که حضور مردم را بسیار پُررنگ می کند و همه تحلیل های تحلیل گران سطحی را بر باد میدهد و این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. سطحی نگران به واسطه پیش داوری خود، به دنبال این هستند که نوعی فاصله بین ملت و نظام را نشان دهند در حالی که نگاه عمیق به موضوع و استفاده از متدولوژی جامعه شناسی معرفت موضوع را به گونه ای دیگر را نشان می دهد.↓

 

در سایه خاطرات

 

کتاب کریمانه، روایتی است از دیدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تعدادی از خانواده های شهدای کرمان که در سال ۸۴ و در جریان سفر معظم له به استان انجام شد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«رهبر معظم انقلاب در یکی از این دیدارها می فرمایند: «اولین کسی که در این مجموعه ما، به حسب قاعده، حق شفاعت دارند، این شهیدها هستند و امثال این شهیدها. دوم؛ پدر و مادر شهدا هستند، این آقا و این خانم؛ و شماها هستید. اگر نوبت شفاعت به آدم ها برسد – که در ردیف شما نیستند – آن وقت به کسان زیادی ممکن است برسد؛ که ممکن است ما جزو آنها باشیم. ممکن است نباشیم. ما سعادتمان به این است و آرزویمان به این است مشمول شفاعت خوبانی از قبیل این شهدا و امثال این ها باشیم.»

بعد رهبر انقلاب خم می شوند و با نگاهی به حاج قاسم سلیمانی می گویند: «این آقای حاج قاسم هم از آنهایی است که شفاعت می کند إن شاءالله».

 

بهره ای از سخن و کلام شهید

 

خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه داده اید و جان ها را بر کف دست گرفته و در بازار عشق بازی به سوق فروش آمده اید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است.

امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص).

برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم. خوب میدانید منزّه ترین عالِم دین که جهان را تکان داد و اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجات بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه ی رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می بیند.↓

 

ولی فقیه در کلام سردار قاسم سلیمانی

 

شرط دفاع از اسلام

 

ویژگی برجسته امام راحل در برابر سایرین احیای ولایت فقیه به عنوان ضرورت پنهان شده در جهان اسلام است، امام خمینی(ره) ضرورت ایجاد حکومت اسلامی را در ولایت فقیه دانسته است و امروز امکان ندارد کسی بدون دفاع از ولی فقیه بتواند از اسلام دفاع کند. دفاع از اسلام با دفاع از ولایت فقیه امکان پذیر است. (یادواره شهدای مسجد الرسول(ص) کرمان  1394/12/25)

 

سرآمد همه روحانیت

 

مردم! از من قبول کنید، من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز کسی که خدمت می کند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید؛ والله! علمای شیعه را تماماً و از نزدیک می شناسم. الآن 14 سال شغل من همین است، علمای لبنان را می شناسم، علمای پاکستان را می شناسم، علمای حوزه خلیج فارس را می شناسم، چه شیعه و چه سنی، والله! اشهد بالله! سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی «آیت الله العظمی خامنه ای» است. من با خیلی از علمای شیعه مکاتبه و از نزدیک مراوده دارم و می شناسم آنها را، ارادت داریم، دنبال تبعیت مردم از آنها هستیم. اما اینجا کجا، آنجا کجا؟ بین ارض و سماء فاصله داریم. در حکمت این مرد، در اخلاق این مرد، در دین این مرد، در سیاست شناسی این مرد، در اداره حکومت این مرد، دقت کنیم و در بازی های سیاسی، مرزهای خودمان را تفکیک کنیم. آدم ها می آیند و می روند، آن چیزی که مهم است اتصال ما به ولایت است، آنچه که مهم است، حمایت ما از این نظام است (کنگره شهدای کرمان  1389)

 

مهم ترین شئون عاقبت به خیری

 

برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهم ترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد، در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است. (یادواره شهدای مدافع حرم  1396/10/17)

 

حجت شرعی

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از اولیای الهی است و نزدیک ترین صفات را به ائمه اطهار(ع) دارند و ما تابع تشخیص ایشان هستیم، چون عاقبت به خیری در این است. حرف حضرت آقا بر من حجت شرعی دارد و همین که ایشان از ما راضی اند و سر ما را می بوسند به همه عالم می ارزد. (در جمع فرماندهان  98/04/12)

تمام کسانی که از نزدیک با شهید سلیمانی همکاری کرده اند جملگی اذعان دارند که این شهید عزیز در جلسات گوناگون همواره بر اطاعت و پیروی از فرامین ولی فقیه و امام جامعه تأکید داشتند شاید همین رابطه قلبی ایشان با رهبری معظم انقلاب و نائب امام زمان(عج) بود که معظم له در جریان قرائت نماز میت بر پیکر شهید سلیمانی از سر ارادت قلبی آن عبارت های پرمغز را بر زبان جاری فرمودند و از عمق وجود بر پیکر مطهر او گریستند. آری این است راز رابطه خالصانه مرید و مولا.

وصیت نامه الهی سیاسی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

 

 

hawzah.net

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *