تربیت دینی ـ بخش چهارم

تربیت دینی ـ بخش چهارم

مقدمه   تربیت به معنی به فعلیت درآوردن استعدادهای نهفته و به کمال رساندن نفوس ناقصه است، مربی اصلی خدای سبحان است و حقیقت تربیت را از خدای سبحان می‌آموزیم، خواه برای تربیت نفس خود و خواه برای دیگران. بدون آموزش تربیت گاه با نتیجه‌ای معکوس روبرو می‌شود.   استفاده...

انتشار: ۱۳۹۸/۷/۸
تربیت دینی ـ بخش سوم

تربیت دینی ـ بخش سوم

ممنوعیت تعادل میان مباحات و ممنوعات در تربیت   «&#۸۲۳۰;وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ»[۱] «&#۸۲۳۰; از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد و[لى] به اين درخت نزديك نشويد كه از ستمكاران خواهيد بود» خدای سبحان زمانی که آدم و حوا را در بهشت...

انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱
تربیت دینی ـ بخش دوم

تربیت دینی ـ بخش دوم

مقدمه   تربیت به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه و اظهار توانایی‌های پنهان است. طبیعی است که به ظهور رساندن قدرتهای کمالی نهفته در انسان قوانین خاصی را دارد تا به طور کامل و صحیح ظهور و بروز داشته باشد، به همین جهت برای تربیت قطعاً نیاز به آموزش است.  ...

انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۵
تربیت دینی ـ بخش اول

تربیت دینی ـ بخش اول

مقدمه   بحث تربیت دینی مائده‌ای است که امسال حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام اجازه دادند بر سر آن قرار گیریم و اختصاص به قشر خاص و سن خاصی ندارد و برای همگان ضروری است. با توجه به این که ما روزانه بارها به ربوبیت خدای سبحان اعتراف می‌کنیم و می‌گوییم: «الحمدلله...

انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۱
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش دهم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش دهم

 قربانی   «وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»[۱] «و او را در ازاى قربانىِ بزرگى باز رهانیدیم‏» قربانی، وظیفه دیگری از واجبات حج است كه در روز دهم انجام می‌شود. در این روز باید شتر، گاو یا گوسفند قربانی شود. عید قربان یا عید‌اضحی یادآور حكایتی عجیب و تكان دهنده‌ است.‌ حكایت پدر...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۱
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش نهم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش نهم

اسرار مِنی   اهل لغت برای مِنی معانی آزمایش کردن، اندازه گرفتن، خون ریختن را ذکر کرده‌اند. و در معنای دیگر به آرزوها هم منی گفته می‌شود یعنی آرزوهایی که دست‌یابی و رسیدن به آن نه تنها سازنده نیست بلکه حجابی میان بنده و مولا ایجاد می‌کند، باید در این...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۰
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش هشتم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش هشتم

مشعرالحرام   مشعر را هم خانواده با «شَعر» و«شعور» دانسته‌اند. شَعر (به فتح شین) به معنای مو است و شاید مشعر از آن رو مشعر نامیده شده که تمام معارف در آنجا چون مو ظریف و دقیق اند. در مشعر باید دقت داشت مبادا در محل شعور قرار گیریم اما...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۹
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش هفتم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش هفتم

عرفات   برای ورود به عرفات باید در میقات نیت حج تمتع كرد اما میان این دو نیت فاصله عجیبی است. بار اول نیت عمره تمتع و بار دیگر نیت حج تمتع. برای احرام عمره باید بیرون از بیت العتیق مُحرم شد اما برای احرام حج تمتع می‌توان از بیت...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۸
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش ششم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش ششم

شرب زمزم   مستحب است بعد از طواف و نماز طواف و قبل از ورود به سعی، مقداری از آب زمزم نوشید و بر سینه و شكم ریخت. هیچ عملی در مسجدالحرام در حصار دنیای مادی باقی نمی‌ماند. آب زمزم چون حجرالاسود ظاهری دارد و باطنی. ظاهرش همان آبی است...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۷
حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش پنجم

حج، فراخوان آسمانی شدن ـ بخش پنجم

طواف   طواف از حجر آغاز می‌شود از محلی كه عطر ولایت از آن استشمام می‌شود اگر طواف سنبل زندگی حقیقی و تلاش در بندگی باشد یعنی زندگی حقیقی هركس از كنار امام زمانش و در سایه ولایت آغاز می‌شود. حاجی در طواف میان دو دست راست طواف می‌كند؛ زیرا...

انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۶