تفکر صحیح و ناصحیح از دیدگاه قرآن ـ بخش چهارم

سوره مبارکه بقره، آیه127

 

«وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ »

«و  هنگامى كه ابراهيم و اسماعيل پايه‏‌هاى خانه [كعبه] را بالا مى‌‏بردند [مى‌‏گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذير كه در حقيقت تو شنواى دانايى »

 

ضرورت دعا

 

  • یکی از تفکرات صحیح احساس نیاز به مناجات با حق است.
  • در تفکر صحیح انسان علاوه بر آنکه نیاز به تلاش احساس می‌کند خود را نیازمند به دعا نیز می‌داند و انجام وظیفه را به تنهایی کافی نمی‌داند همچنان که حضرت ابراهیم و اسماعیل زمانی که پایه‌های خانه کعبه را بالا می‌بردند و به کار و وظیفه مشغول بودند خود را بی‎نیاز از دعا نمی‌دیدند و از خداوند درخواست قبولی عمل را کردند.
  • در تفکر صحیح دعا همزمان با کار دعا است، زمان دعا نه فقط پیش از انجام کار و نه بعد از انجام کار بلکه حین انجام کار است.
  • اگر به وظیفه خود به درستی عمل کنیم امکان قبولی عمل وجود دارد.
  • در تفکر صحیح از خداوند درخواست اموری را می‌کنیم که از لحاظ عقلی ممکن و شدنی است نه محال و نشدنی. هرچند خداوند بر هر امری قادر و تواناست اما باید درخواست تحقق امور ممکن الوقوع را کرد نه امور محال و ناممکن را.

 

خداوند سمیع است

 

  • در تفکر صحیح باور داریم خداوند صدای درخواست‌های زبانی و حتی قلبی‌مان را می‌شنود بنابراین درخواست‌هایمان به جا و حساب شده است. خانمی می‌گفت در ابتدای ازدواج همراه همسرم به مشهد مشرف شده بودیم، همسرم فردی بدخلق بود به خداوند گفتم اگر اخلاق او اینچنین است به ما فرزندی عطا نکند و چنین شد و با وجود گذشت سالیان سال از زندگی مشترک‌مان فرزندی نداریم!

 

سوره مبارکه بقره، آیه145

 

«وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ ….»

«واگر هر گونه معجزه‌‏اى براى اهل كتاب بياورى [باز] قبله تو را پيروى نمى‌‏كنند …»

قرآن کریم می‌فرماید اگر برای اهل کتاب معجزه‌ای بیاورید آنان تابع قبله‌تان نمی‌شوند و همچنان به عقیده و راه ناصحیح خود ادامه می‌دهند.

 

اهل کتاب چه کسانی هستند؟

 

مطابق تفاسیر عرفانی اهل کتاب، متخصصان بی‌دینی هستند که عناد با حق دارند و با وجود دلیل و مدرک بر نادرست بودن عقیده‌شان دین‌پذیر نمی‌شوند.

 

حجاب علم

 

  • یکی از موانع حق‌پذیری حجابی است به نام حجاب علم. گاهی اوقات افراد آنچنان علم خود را باور دارند که علم حجابشان می‌شود و آنان را از نیل به مسیر صحیح باز می‌دارد.

 

تعامل بی‌ثمر

 

  • این تصور که با کسانی که عقیده صحیحی ندارند تعامل کنیم تا به راه صحیح بازگردند نادرست است؛ زیرا آنان اگر معاند باشند از عنادشان دست بر نخواهند داشت و تعامل ما به نتیجه‌ای نخواهد رسید اما اگر جاهل باشند این امکان وجود دارد مصداق این افراد جاهلانی هستند که شناختی از مذهب ندارند و با مشاهده رفتار ناصحیح مذهبی‌ها از دین زده شده‌اند، اینان اگر فردی مذهبی که محبوب است و اعمالش مطابق شریعت باشد را ببینند احتمال پذیرش شان بسیار زیاد است.

 

سوره مبارکه بقره، آیه 152

 

«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ»

«پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه‌‏ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد»

 

یاد خداوند نسبت به بنده

 

  • یکی از تفکرات صحیح این است که توجه و ذکر بنده نسبت به خداوند سبب توجه و ذکر خداوند نسبت به بنده می شود. خداوند نسبت به بنده رزاق، رحیم، رئوف و … است اما توجه خداوند به بنده نیازمند توجه بنده به خداوند است.
  • اگر تصور می‌کنیم یاد خدا هستیم ولی خداوند به ما توجهی نمی‌کند خطا می‌کنیم و یادمان یاد حقیقی نیست.

 

سوره مبارکه بقره، آیه154

 

«وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ»

«و كسانى را كه در راه خدا كشته مى‏‌شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‌‏اند ولى شما نمى‏‌دانيد»

 

بی شعوران چه کسانی هستند؟!

 

در این آیه خداوند کسانی که فکر صحیحی ندارند را فاقد شعور خطاب می‌کند. خداوند می‌فرماید گمان نکنید کسی که شهید شده، مرده است بلکه او زنده است اما شما نمی فهمید. همانطور که انسان زنده کارآمد است و هزاران کار از او ساخته است از شهید نیز کارهای بی‌شماری ساخته است.

 

تاریخ جلسه : 98/10/17 ـ جلسه 4

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *