در محضر امام رضا علیه‌السلام ـ بخش چهل و دوم

ویژگی دوست‌داران امیرالمؤمنین

 

امام رضا علیه‌السلام از قول پدران‌شان از قول پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کنند:

«یا عَلِی‏ طُوبَى‏ لِمَنْ‏ أَحَبَّكَ‏ وَ صَدَّقَ بِكَ وَ وَیلٌ لِمَنْ أَبْغَضَكَ وَ كَذَّبَ بِكَ مُحِبُّوكَ مَعْرُوفُونَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ الْأَرْضِ السَّابِعَةِ السُّفْلَى وَ مَا بَینَ ذَلِك‏…»

«یا علی! خوش به حال كسی كه تو را دوست داشته باشد و تو را تصدیق كند و وای بر كسی كه نسبت به تو بغض داشته باشد و تو را تكذیب كند. محبین تو در آسمان‌ هفتم و در زمین‌ هفتم و بین این دو معروف هستند…»

 

در ادامه، پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله خصوصیات محبین امیرالمؤمنین را بیان می‌کنند:

«آن‌ها اهل دین و پرهیزگاری هستند و روش نیکو و تواضع درمقابل خداوند هستند. چشم‌هایشان خاشع و به زیر افتاده و دل‌هایشان به یاد خدا ترسان است. حق ولایت تو را می‌شناسند و زبان‌هایشان به فضل تو ناطق است. چشمهایشان گریان است از شدت حب و دوستی نسبت به تو و فرزندان تو. متدین‌اند به آن چه خدای سبحان در كتابش به آن‌ها دستور داده است و به آن سنّت‌هایى از پیامبر كه دلیل و برهان بر آن قائم شده‏؛ عمل‌کننده هستند به آن چه که اولوالامرشان به آن‌ها دستور داده است. آن‌ها سعی می‌کنند به یکدیگر پیوست داشته باشد و ارتباط‌ خود را با یکدیگر قطع نمی‌کنند. یکدیگر را دوست داشته و نسبت به هم بغض و کینه ندارند. به راستی که ملائکه دائما بر اینها صلوات و درود فرستاده و آمین‌گوی آن‌ها هستند. ملائکه برای محبین گناهکاران استغفار می‌کنند و در حال احتضار( یا تشییع جنازه) اینان بر او وارد می‌شوند و وقتی این فرد بمیرد؛ ملائکه تا قیامت از نبود او احساس وحشت می‌کند»[1]

نکات روایت:

  1. تمام عالَم، دوست‌داران علی علیه‌السلام را می‌شناسند.
  2. اولین خصوصیت محبین امیرالمؤمنین «اهل دین» بودن است. وقتی گفته می‌شود فلانی اهل فلان محله است یعنی مردم آن محل را می‌شناسد و آن‌ها هم او را می‌شناسند. حال اگر كسی اهلیت دین و شریعت را داشته باشد مردم دین را با او و او را با دین می‌شناسد.
  3. اهل ورع بودن، یعنی ضمن پرهیز از حرام، از مشتبهات نیز پرهیز می‌کنند.
  4. خشوع چشم کنایه از این است که اینان به خاطر کم‌کاری در بندگی، خود را شرمنده خدا می‌دانند.
  5. اینان با وجود آن که محبت بسیار شدید به امیرالمؤمنین دارند و دائما فضائل او را بیان می‌کنند و از شدت دوست داشتن ایشان، اشک از چشم‌هایشان روان است؛ اما باز هم در محضر خداوند نگران هستند؛ یعنی بابت خوب بودن و خوب ماندن خود مطمئن نیست.
  6. این افراد، به دین چیزی اضافه نمی‌کنند و از آن چیزی کم نمی‌کنند؛ تنها به چیزی عمل می‌کنند که خدا و پیامبرش به آن دستور داده‌اند.
  7. در این روایت، سخن از شیعه نیست بلکه سخن از دوستدار است(مقام شیعه بسیار بالاتر از محب است) با این وجود، ویژگی‌های بسیار متعالی برایشان بیان می‌شود.
  8. حب علیّ علیه‌السلام، چنان نورانیتی برای فرد ایجاد می‌کند که وقتی از دنیا می‌رود؛ ملائکه از نبود او احساس وحشت می‌کنند. امنیت ملائکه از وجود محبّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام تأمین می‌شود.
  9. برای محب علیّ علیه‌السلام، از عالم ملکوت نیروی خدماتی فرستاده می‌شود تا زندگی بر او آسان و گوارا شود. ملائکه، علاوه بر آخرت، در دنیا نیز در خدمت اینان هستند و در انجام امور صحیح به ایشان کمک کرده و موانع را از جلو راهشان مرتفع می‌کنند.

 

تاریخ جلسه: 86/12/20 ـ جلسه 21

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1] عیون اخبارالرضا، ج1، ص261

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *