شناخت حضرت ولی عصر (عج) ـ بخش دوازدهم

مقدمه

 

در کلاس امام زمان شناسی بر آنیم تا به حول و قوه حضرت حق از وجود خود غبار روبی کنیم تا آفتاب عالم تاب وجود مقدس حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه بر زندگی‌مان بتابد و از الطاف و عنایات خاص او بهره‌مند شویم.

براى شناخت ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه به فهم و درک خود اتکا نمی‌کنیم، و به بررسی روایات و زیارات می‌پردازیم؛ زیرا باور داریم با نقص‌های وجودی خود نمی‌توانیم به معرفت امام عجّل‌الله‌فرجه نایل شویم، بلکه باید از طریق کامل، انسان کامل را بشناسیم .

 

«جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرالْمُؤْمِنِينَ نَبِّئْنَا بِمَهْدِيِّكُمْ هَذَا فَقَالَ إِذَا دَرَجَ الدَّارِجُونَ وَ قَلَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ ذَهَبَ الْمُجْلِبُونَ فَهُنَاكَ هُنَاكَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مِمَّنِ الرَّجُلُ فَقَالَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ مِنْ ذِرْوَةِ طَوْدِ الْعَرَبِ وَ بَحْرِ مَغِيضِهَا إِذَا وَرَدَتْ وَ مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِيَتْ-وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِهَا إِذَا اكْتَدَرَتْ لَا يَجْبُنُ إِذَا الْمَنَايَا هَكَعَتْ وَ لَا يَخُورُ إِذَا الْمَنُونُ اكْتَنَعَتْ وَ لَا يَنْكُلُ إِذَا الْكُمَاةُ اصْطَرَعَتْ مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغَامَةٌ حَصِدٌ مُخْدِشٌ ذِكْرٌ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللَّهِ رَأْسٌ قُثَمُ نَشُؤَ رَأْسُهُ فِي بَاذِخِ السُّؤْدَدِ»[1]

فردی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف شد و عرض کرد به ما از مهدی خود خبر دهید. حضرت فرمودند :«او هنگامی ظهور می‌کند که کسانی که باید بروند(و بی اعتبارند) می‌روند ، و اهل ایمان کم می شوند و فتنه افروزان از بین می‌روند.

«دَرَجَ الدَّارِجُون»:در آن زمان افراد بی اعتباری که قابلیت دیدن زمان ظهور را ندارند از بین می روند.

«قَلَّ الْمُؤْمِنُونَ»:وقت ظهورمؤمنینی که خالص باشند بسیار کم و قلیل اند .

«ذَهَبَ الْمُجْلِبُونَ»:زمان ظهور فتنه گران نمی توانند آتش افروزی کنند .

سپس آن مرد پرسید:

مهدی شما از کدام خانواده و قبیله است؟

حضرت در ادامه فرمودند:

«مِنْ ذِرْوَةِ طَوْدِ الْعَرَبِ وَ بَحْرِ مَغِيضِهَا إِذَا وَرَدَتْ مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِيَت»؛«او از بالاترین کوه عرب است (از بنی هاشم) و زمانی که فردی وارد شود ، او دریای پر آب است»

امام اقیانوس بی‌کرانی است که همه راه‌ها به او ختم می‌شود، و همه معارف و کمالات در وجود او جمع است. اگر به جوی های کوچک آب اکتفا کنیم، باخته ایم .

قرار گرفتن امام در مکانی رفیع حاکی از دو امر است:اول اینکه نشانی از عظمت مقام اوست .دوم این که وقتی امام در اوج و قله است به کسانی که پایین تر از او هستند لطف و توجه دارد.همانگونه که بارش‌های آسمانی از قله به دامنه می‌ریزد، امام عجّل‌الله‌فرجه هم در جایگاهی مرتفع است، و فیوضات و کمالاتی که از خدای سبحان کسب می‌کند به زندگی ما روانه می‌سازد .

«مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِيَتْ»:برای کسی که وارد می‌شود ملجا و ماواست. امام عصر عجّل‌الله‌فرجه براى كسى كه به حضرت پناهنده شود ، پناهگاهى امن است .

«وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِهَا إِذَا اكْتَدَرَتْ» زمانى كه صفا مكدر شود او مرکز صفا است .

با نزديك شدن به ولى عصر عجّل‌الله‌فرجه مصفا شده و از كدورت جدا مى شويم.

« لَا يَجْبُنُ إِذَا الْمَنَايَا هَكَعَتْ » هنگامى كه مرگ بيايد ، ترس بر او راه پيدا نمى كند.

هنگامى كه مرگ به جوامع انسانى سايه افكن شود ، و هلاكت مردم را تهديد كند ترسى به وجود امام راه ندارد.د.

« وَ لَا يَخُورُ إِذَا الْمَنُونُ اكْتَنَعَتْ» وقتی مرگ به همه عالم نزدیک شود ، امام عجّل‌الله‌فرجه ضعیف وناتوان نمی شود .

«وَ لَا يَنْكُلُ إِذَا الْكُمَاةُ اصْطَرَعَت» زمانی که شجاعان و دلاوران با هم به امام عجّل‌الله‌فرجه حمله کنند، به او آسیبی وارد نمی شود و ضعفی در امام راه پیدا نمی کند .

«مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغَامَةٌ حَصِدٌ مُخْدِشٌ ذِكْرٌ » امام عجّل‌الله‌فرجه همواره دامن همت به کمر بسته است،همه عالم تحت نفوذ اوست، و مردی قوی و شجاع است که کفر و ظلم را ریشه‌کن می‌کند.

«سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللَّهِ رَأْسٌ قُثَمُ نَشُؤَ رَأْسُهُ فِي بَاذِخِ السُّؤْدَدِ» شمشیری از شمشیرهای خدا است ، و اصالت او در اصیل‌ترین ریشه‌ها رشد پیدا کرده است .

از آیت الله گرامی پرسیدند: شما قبول دارید زمانی که امام عصر عجّل‌الله‌فرجه ظهور می‌کنند خون‌ریزی و جنگ‌های زیادی می‌شود؟ ایشان پاسخ دادند: قطعا ظالم و کافری که تحت هیچ شرایطی تسلیم حضرت حق نشود نابود می گردد، ولى جنگ وخونریزی بیش از این را قبول ندارم.

 

«فَإِنْ خَارَ اللَّهُ لَكَ فَاعْزِمْ وَ لَا تَنْثَنِ عَنْهُ إِنْ وُفِّقْت له وَ لَا تَجُوزَنَّ عَنْهُ إِنْ هُدِيتَ إِلَيْهِ هَاهْ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِ » اگر خدا خیر را سر راه تو قرار داد که با او بیعت کنی اراده قوی داشته باش‌، اگر موفق شدی او را اراده کنی از او اعراض نکن، و اگر به او هدایت شدی از او عبور نکن و او را نادیده نگیر .«وفقت» و «هدیت» فعل مجهول اند. گویا با دعایا عنایت بزرگترى معنوی این توفیق و هدایت نصیب فرد می شو.د

خطری که عاشقان و راه یافتگان را تهدید می کند، این است که از امام زمانشان گذر کرده و او را نادیده بگیرند .

اگر رد پای حضرت را در گوشه گوشه زندگی‌مان مشاهده نکنیم و به جای عنایات ایشان، الطاف دیگران به چشم‌مان بیاید ، در حقیقت از اماممان گذر کرده و او را نادیده گرفته‌ایم

در زیارت آل یاسین کامله به حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه عرض می‌کنیم :

«صِلْنِي‏ بِكَ‏ وَ لَا تَقْطَعْنِي‏»

«مرا به خودت وصل کن و رابطه ام را با خود قطع مکن»

برای یکایک ما خطر قطع ارتباط و جدایی از امام عجّل‌الله‌فرجه وجود دارد، به همین جهت از حضرت در خواست می‌کنیم ما را با خود پیوند دهد و نگذارد گسستی بین ما و او اتفاق بیفتد .

در زیارت رجبیه که از توقیعات حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌فرجه است می خوانیم:

«أَنَا سَائِلُكُمْ وَ آمِلُكُمْ فِيمَا إِلَيْكُمْ التَّفْوِيض‏»

«من سائل شما و امیدوار به شما هستم در انچه به شما تفویض شده است»

المنه لله که در میکده باز است                    زان رو که مرا بر در او روی نیاز است

می‌گوییم «سائلکم»، نه «سائل منکم»: من از شما خودتان را می‌خواهم و امید دارم که دست رد به سینه ام نمی زنید .

«وَ عَلَيْكُمُ التَّعْوِيض‏»

«عوض شدن ما با شماست»

از مولای مهربان‌مان تمنا می‌کنیم ما را عوض کنند. در خواست می‌کنیم دلمان را به دلی نورانی بدل کنند،و شخصیت و روحیات و خلقیات ما را به گونه‌ای تغییر دهند که به انسان دیگری تبدیل شویم .

زمانى كه امام عجّل‌الله‌فرجه ما را تغيير دهد، ناقص به كامل ، عاصى به مطيع و غافل به جاهل بدل می شود .

مولاى مهربان!

عاجزانه درخواست مى‌كنيم خودمان و ذريه‌مان را به گونه‌اى عوض كنيد كه همواره سفره نشين خوان كرم شما باشيم، تا پايان عمر از محبت و معرفت روز افزونتان برخوردار بوده و زندگي‌مان را در معيت شما سپرى كنيم .

 

 

تاریخ جلسه:97/12/8 ـ جلسه 12

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1] غیبت نعمانی، ص212

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *