شیطان شناسی ـ بخش ششم

صفات شیطان از منظر وحی:

 

«مَرید»

 

«وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطَانًا مَرِيدًا»[1]

 «اين‌ها شيطان مَريد را می‌خوانند»

 

يكی ديگر از خصوصيات ذكر شده شيطان در مصحف شريف «مَريد» می‌باشد.

مَريد به معنای «برهنه» است. شيطان موجودی است كه از هر خير و خوبی برهنه است.

خداوند متعال ما را ملبّس آفريد و بهترين لباس را نيز تقوی و عبوديّت قرار داده است، حال آن كه شيطان خودش را از اين پوشش جدا كرده است به همین جهت هرچه انسان به شيطان نزديك‌تر شود برهنه و عريان خواهد شد، فرهنگ او فرهنگ برهنگی می‌شود. يعنی برهنه از هر نوع پوشش خيری كه خداوند برای او قرار داده است.

اين طور نيست كه در جوار شيطان باشيم و از فرهنگ او رنگ نپذيريم. بدين ترتيب كه: ابتدا در جمع نامناسب حضور می‌يابيم، در حاليكه قبح مسئله بر ما روشن است به مرور عمل قبيح برای ما عادی می‌شود و سپس وقتی متوجه انحطاط می‌شويم كه عنان بندگی ما در دست شيطان است. و به اين صورت لباس تقوايی كه پروردگار بر قامت ما پوشانده آرام آرام از تن خارج می‌كنيم و عريان می‌شويم و تقوای يك يك اعضاء از بين می‌رود. تقوای چشم، زبان، وقت و …

 

به تعبير حضرت امير عليه‌السلام: تقوا در وقت، نظم است.

 

«الله اللَّهِ وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ»[2]

ايشان دو بار ما را به خداوند قسم می‌دهند كه نظم را در امور پيشه خود كنيم، يعنی در وقت خود به وسيله نظم تقوا داشته باشيم و وقت را جهت استفاده مناسب‌تر مرزبندی كنيم زیرا تا زمانی كه در جاده فطرت و صراط مستقيم هستيم امداد الهی مرتب شامل حال ما می‌شود، و هرجا كه به دليلی لباس تقوا را از كف داديم پوشانده می‌شويم، مگر زمانی برسد كه از عريانی و بی‌تقوايی شرمی نداشته باشيم و حيايی نمانده باشد، آن وقت است كه در زمره اِخوان الشياطين قرار گرفته‌ايم.

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  سوره مبارکه نساء، آیه ۱۱۷

[2]  نهج‌البلاغه، نامه47

قسمت 6 شیطان شناسی از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *