شیطان شناسی ـ بخش پنجم

از صفات شیطان در قرآن کریم:

 

«معبود بودن»

 

شیطان در صدد است كه عِنان بنده را در دست بگیرد به همین جهت فقط توجه و رفاقت و مجالست او را راضی نمی‌كند، بلکه می‌خواهد همه عبد او باشند.

 

«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»[1]

 «آیا با شما عهد نكردم ای فرزندان آدم كه شیطان را نپرستید، كه او برای شما دشمنی آشكار است»

عبد كسی است كه سلسله وجودش در اختیار مولایش است و شیطان می‌خواهد در جایگاه اله قرار گیرد به همین جهت به دنبال نفوذی همه جانبه است. بدین معنی كه چشم بنده آنچه را او می‌خواهد ببیند، گوشش آنچه را او می‌پسندد بشنود، قلبش احساس و ادراكی را داشته باشد كه او می‌پسندد، پایش در مسیری حركت كند كه خواست اوست و از زبانش آن چه او می‌پسندد جاری شود و بطور كل با تمام وجود در جهت او حركت كند.

باید توجه داشت كه راه نفوذ او گام به گام است و تا تسلط كامل از پا نخواهد نشست، آهسته و پیوسته، این طور القاء می‌كند كه فقط چشم را در اختیار من قرار بده و بقیه در اختیار خداوند باشد، سپس قلب را طلب می‌كند و در گام بعدی ادراك را، آنگاه كه ادراك را تحت سلطه خود قرار داد، دیگر گوش و چشم و زبان و  … تحت فرمان او خواهند شد.

 

«الَّذي يُوَسْوِسُ في‏ صُدُورِ النَّاسِ»[2]

 «آن كس كه در سينه‏‌هاى مردم وسوسه مى‌كند»

 

در واقع آنچه را شیطان می‌خواهد می‌بینیم، آنچه را او بخواهد می‌شنویم و او با رخنه كردن در تك تك اعضاء و جوارح راه خود را به سوی قلب كه تا كنون جایگاه خداوند بود باز می‌كند، آنقدر در اطراف قلب كه صدر نامیده می‌شود (به فرمایش حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام به محوطه اطراف قلب صدر گفته می‌شود) آمد و شد می‌كند و وسوسه می‌كند تا بتواند قلب را تصرف كند و این خود بنده است كه اجازه ورود را صادر می‌كند، كه اگر چنین كرد عبد شیطان خواهد شد.

 

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:

«القَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْكِنْ فِي حَرَمِ الله غيَرَ الله»[3]

 «قلب حرم خداست پس غیر خدا را در قلب خود ساكن مگردان» 

 

هنگام نفوذ و تسلط شیطان و آن دم كه بنده‌وار او را تبعیّت می‌كنیم بایستی اندیشه كرد كه با چه مجوزی خانه مجللی كه حریم خداوند است و نزد ما به ودیعه گذاشته شده در اختیار او قرار داده‌ایم؟

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  سوره مبارکه یس، آیه 60

[2]  سوره مبارکه ناس، آیه 5

[3]  بحار الانوار، ج ٧٠، ص ٢٥

قسمت 5 شیطان شناسی از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *