شیطان شناسی _ بخش هفدهم

حزب الشیاطین

 

شیطان در عرصه سرپیچی از اوامر الهی و مقابله با خدا بطور مستقیم وارد معركه نمی‌شود، بلكه بنده گمراه خود عامل اجرای اهداف او می‌گردد.

خداوند سبحان در قرآن خصوصیات یاران شیطان را به روشنی مطرح كرده است:

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ تَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللهُ عَلَيْهِمْ ما هُمْ مِنْكُمْ وَ لا مِنْهُمْ وَ يَحْلِفُونَ عَلَى الْكَذِبِ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»[1]

«آیا ندیدى كسانى را كه طرح دوستى با گروهى كه مورد غضب خدا بودند ریختند؟! آن‌ها نه از شما هستند و نه از آنان. سوگند دروغ یاد مى‌كنند كه، از شما هستند در حالیکه خودشان مى‌دانند دروغ مى‌گویند.»

 

ویژگی‌های حزب شیطان:

 

  •  ارتباط با مغضوبین

 

اولین صفتی كه در معرفی حزب شیطان بیان شده این است كه آنان از مراوده با كسانی كه مورد غضب الهی قرار گرفته‌اند پرهيزی ندارند. ارتباط با اين افراد ظاهراً از قبح عمل حزب شيطان می‌كاهد و رفته رفته آنها را به تبعیّت از غضب شدگان وادار می‌کند، این مجالست موجب می‌شود كه در زمره مغضوبین قرار گيرند و همچون پیاده نظام ابلیس علاوه بر ایجاد مانع در راه سلوك دیگران، موجبات انحراف آنها را نیز فراهم می‌كند.

خداوند سبحان به روشنی در قرآن مطرح می‌سازد این گروه از ابتدا خلقتِ ناری نداشته‌اند بلكه با نادیده گرفتن غضب خداوند و مراوده با مغضوبین به آهستگی خلقت نوری خود را از دست داده‌اند.

این مطلب گویا هشدار می‌دهد كه اگر در روابط خود نظارت لازم را نداشته باشیم، این حادثه در كمین ما نیز خواهد بود.

 

  • قسم دروغ آگاهانه و مکرر

 

ويژگى ديگر استفاده مكرر و آگاهانه از قسم دروغ است.

آنان كه طرح دوستى با گروهى كه مورد غضب خداوند بوده‌اند ريختند براى توجيه عملكرد و پوشاندن عيوب خود دانسته نام خدا را بر زبان مى‌آورند، تا علاوه بر كسب محبوبيّت اجتماعى مانع از حركت ديگران شده و آنها را از مسير معرفت و تلاش براى كسب مقامات اخروى خارج سازند.

اين قسم دروغ نه تنها در دنيا بلكه در عرصه قيامت هم از آنها صادر می‌شود. آنها تصور مى‌كنند اعمال خود را در آخرت با قسم دروغ مى‌توانند توجيه كنند.

 

«یَوْمَ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِیعاً فَیَحْلِفُونَ لَهُ کَمَا یَحْلِفُونَ لَکُمْ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ الْکَاذِبُون»[2]

«روزى که خداوند همگى آنان را برمى ‏انگیزد و براى خداوند سوگند یاد مى‏ کنند، همانطور که براى شما سوگند یاد مى‏کنند و مى‏ پندارند که آنان بر چیزى (استوار) هستند. بدانید که آنان همان دروغگویانند

 

 

این مبحث ادامه دارد

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  سوره مبارکه مجادله، آیه ۱۴

[2]  سوره مباركه مجادله، آیه18

قسمت  16 و 18 شیطان شناسی  از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *