مدیریت در زندگی ـ بخش یازدهم

 قاطعیت مدیر

 

مدیر باید قاطعیت رد کردن نظرات ناصحیح را داشته باشد در عین اینکه به نظرات دیگران بها می‌دهد اما هم تشخیص نظر ناصحیح را بدهد و هم نظر ناصحیح را با قدرت رد کند.

خدای سبحان در آیه 120 سوره مبارکه بقره به پیامبر صلّی الله علیه و آله می‌فرماید: اگر بعد از آنکه بطلان نظرات دیگران بر تو آشکار شد به جهت رضایت آنان به نظرات نادرست بها دهی از امداد الهی بی بهره خواهی ماند و قدرت و توان خویش را از دست خواهی داد.

«...وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ»

«و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت»

گاهی اوقات ما قدرت مقابله با نظرات ناصحیح را نداریم و دلمان می‌خواهد همه را از خود راضی نگه داریم اما باید بدانیم راضی نگه داشتن همه افراد ممکن نیست و باید در جستجوی رضایت خود بود نه مردم.

اساس و پایه مدیریت باید بر جذب حداکثری و دفع حداقلی باشد اما این بدان معنا نیست که نظر همگان را صائب بداند و به آنان بگوید شما درست می‌گویید.

گاهی نفس از درون، ما را به سوی نظرات ناصحیح سوق می‌دهد مثلاً به من می‌گوید به خود مرخصی بده و به خواسته‌های نفسانی‌ات رسیدگی کن اما آنچه مسلّم است این است که نباید به نظرات ناصحیح نفس توجه کرد.

همچنین گاهی اطرافیان نظرات افراطی و تفریطی دارند که چنین نظراتی نیز ناصحیح است و باید از توجه به آن اجتناب کرد.

 

  فرصت دادن به افراد، لازمه مدیریت صحیح

 

در آیه 87 سوره مبارکه کهف آمده است: کسی که ظلم کرده و کم کاری نموده و تقصیری مرتکب شده فرصت لازم را برای جبران به او می‌دهیم اما اگر از این فرصت استفاده نکرد، عذاب خواهد شد.

‌«قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا»

«گفت اما هر كه ستم ورزد عذابش خواهيم كرد سپس به سوى پروردگارش بازگردانيده مى‏شود آنگاه او را عذابى سخت‏ خواهد كرد»

در داستان ذی القرنین آمده است %D

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *