وظیفه‌شناسی، عامل کسب شایستگی اجتماعی

مقدمه

 

شایستگی اجتماعی به معنای برخوردار بودن از دانش‌ها و مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که موجب ارتقاء فرد از سطح متوسط اجتماعی می‌شود؛ می‌باشد. شایستگی اجتماعی هدف نیست؛ بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف اصلی یعنی قرب به خدا و بندگی می‌باشد. شایستگی اجتماعی به عنوان ابزاری برای سلوک هر چه بهتر و آسان‌تر لازم است.

شایستگی اجتماعی به معنای برتری از سطح مقبول و معمول جامعه است.

در بستر نهج البلاغه و در کنار سفره معرفتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بحث را پیگیری کرده و راهکارهای کسب شایستگی اجتماعی را بیان می‌کنیم:

 

15)وظیفه‌شناسی، عامل کسب شایستگی اجتماعی

 

 «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»[1]

«آن كس كه در عمل كوتاهى كند دچار اندوه گردد»

 

یکی از عوامل ایجاد غصه و اندوه «کوتاهی و مسامحه در انجام وظایف و مسئولیت‌ها» است. کم‌کاری ریشه اندوه و اندوه نماد ناتوانی و مانع شایستگی اجتماعی است. در نتیجه فردی که در انجام وظایف خود کوتاهی ‌کند؛ احساسات، او را از تفکر، تدبیر و اقدام عملی باز داشته و به همین دلیل توانایی حل مشکلات و رفع غصه‌ها را ندارد؛ در نتیجه از «شایستگی اجتماعی» بهره‌مند نخواهد شد.

برای کسب شایستگی اجتماعی، بایستی در انجام وظایف خود کوشا بوده و به نیکی آن‌ها را انجام دهیم. همچنین اگر بر اثر کوتاهی‌های سابق، اکنون گرفتار اندوه و مشکلات شده‌ایم؛ آن‌ها را قابل برطرف شدن دانسته و با توکل به خدا، تدبیر آگاهانه و حرکت عاقلانه اقدام به رفع آن نمائیم.

 

تاریخ جلسه: 98/5/1 ـ جلسه 4

این جلسه  ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

 


[1] نهج‌البلاغه (مرحوم فیض‌الاسلام)، حکمت 122

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *