کید و نقشه خداوند

در قسمت پایانی دعای پنجم صحیفه سجادیه درخواست می‌كنیم.

 

«وَ كِدْ لَنَا وَ لَا تَكِدْ عَلَینَا»

«خدایا! كید و نقشه تو به نفع ما تمام شود و نه علیه ما»‌

 

شارحین برای «كِدْ لَنَا» دو معنا آورده‌‌اند:

  1. اشاره می‌كنند به آیه «كَذلِكَ‏ كِدْنا لِیوسُف‏»[1] «ما برای یوسف این گونه نقشه كشیدیم (در چاه قرارش دادیم و بعد او را پادشاه كردیم)». نقشه ما برای رشد یوسف این گونه بود.

طبق این آیه «كِدْنا» یعنی برای ما نقشه‌هایی بكش كه حتماً‌ در آن موفقیت باشد و به نفع ما و كار با عافیت تمام شود.

  1. معنای دیگر آن است كه خدایا! كید را به ما یاد بده. حرف عجیبی است، خدا می‌فرماید: ما به یوسف نقشه كشیدن را آموزش دادیم.

سوال می‌كنید خدای سبحان در زندگی روزمره نقشه چه اموری را به ما یاد بدهد؟

جواب می‌دهیم: من یك دشمن دارم كه چه بخواهم چه نخواهم مادام، علیه من نقشه می‌كشد كه مرا با خدا درگیر كند، نقشه می‌كشد بین من و خلق خدا اختلاف بیندازد در این دعا طلب می‌كنیم:

خدایا! به من نقشه كشی علیه این دشمن (شیطان) را آموزش ده تا من با سادگی و بی‌تفاوتی با آن برخورد نكنم باید به من یاد بدهی چگونه با این دشمن رفتار كنم،

در حدیث اول اربعین حدیث امام خمینی (ره) فرمودند: مثلاً اگر می‌خواهید علیه ابلیس نقشه بكشید هرگز نگویید این كار را برای همیشه ترك می‌كنم، بلكه بگوید صبح تا ظهر‌، ظهر تا شب، زمان‌های كوتاه را تعیین كنید زیرا، سنگ بزرگ علامت نزدن است، خدایا! به من نقشه كشی صحیح و مدیریت شده علیه دشمن را آموزش بده تا بتوانم علیه نفس اماره بالسوء نقشه بكشم، زیرا به تنهایی و بدون امداد تو نمی‌توانم دست به اقدامی بزنم.

«وَ لَا تَكِدْ عَلَینَا»‌ البته نقشه‌‌هایی نباشد كه به ضرر من باشد و من در انجام آن ناموفق بشوم.

به این معنا که ممكن است من نقشه كشی را یاد بگیرم و ظاهراً‌ موفق هم باشم اما عُجب به سراغم بیاد و به دیگران بگویم این طریقه‌ای كه شما با شیطان رفتار می‌كنید درست نیست باید به طریقه من عمل كنید، در این زمان منیّت من بزرگ شده است.

خدایا!‌ نقشه‌هایی كه به من آموزش می‌دهی تا علیه دشمن بكار ببرم علیه من تمام نشود كه در نهایت خود‌بین و خود شیفته بشوم. بسیاری از اوقات خدا دست ما را گرفته و در موارد مختلف زندگی، تدابیری را به ما آموزش داده كه با آن تدابیر خاص، یك مرحله‌ای از زندگی را درست طی كردیم امّا ممكن است این خطر مرا تهدید كند كه در انتها قوت و تدبیر امور را از سوی خود ببینم، در این زمان كید و نقشه خدا علیه خود من تمام می‌شود.

 

 

تاریخ جلسه؛ 94.7.13 ـ جلسه 1

این جلسه ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]   سوره مباركه یوسف، آیه 76

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *