شرح دعای امام رضا (ع) ـ بخش سوم

به لطف حضرت حق در کلاس امام زمان شناسی با دعایی از امام رضا علیه‌السلام همراه شدیم تا از لسان ثامن الحجج با خصوصیات حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه آشنا شویم.

در فراز ابتدایی دعا به یکایک ما آموزش داده شد که برای دفع خطرات از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه دعا کنیم تا بیابیم این چنین نیست که تنها خود را محتاج دعای حضرت حجت بدانیم بلکه باید به این مطلب توجه کنیم که حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه هم، با نهایت استغنایشان، چشم به راه دعای ما هستند.

به همین جهت در عبارت آغازین دعا، از خداوند درخواست می‌کنیم از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه دفاع کند.

 

«اللَّهُمَّ ادْفَعْ … الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِد»

 

معانی «جَحجَاج»

 

برای جحجاح سه معنا ذکر شده:

  1.  سرور قوم: امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه نه تنها برترین امّت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است بلکه بر همه مردم جهان سیادت و سروری دارد.
  2. کسی که برای انجام کار، با شتاب و بدون تأخیر اقدام کند:

امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به عنوان «ولی الله» در زمینه‌های مختلف زندگی ما نقش دارد، و از سوی خداوند عهده‌دار رفع نواقص و به کمال رسانی ماست.

حضرت بدون هیچ تساهل و تسامحی به انجام مسئولیت‌هایش مبادرت می‌کند و از آنجا که «جحجاح» است بدون هیچ‌گونه تأخیری در جهت رشد و تعالی ما اقدام می‌نماید.

سوال: چرا نتیجه تلاش‌های حضرت برای کمال افراد مشهود نیست و رهاورد این تربیت در زندگی‌ما نمود ندارد؟

در پاسخ می‌گوئیم: به جهت موانعی که از ناحیه ما ایجاد شده نتیجه کار امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه موجود نمی‌شود و الا از جانب حضرت، مقتضی به سرعت فراهم است.

3. تلاشگر موفق، تلاشگری که برای رسیدن به خواسته‌اش مغلوب شرایط نمی‌شود.

امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در جهت رفع ظلم و فساد در کل عالم تلاش می‌کند و آخر الامر غالب می‌شود.

ما چشم به راه روزی هستیم که این ویژگی امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در زندگی ما هم جاری شود، روزی که حضرت حجّت بر زمین وجودمان گذر و نظری نماید و به دنبال آن شاهد غالب شدن حضرت و مغلوب شدن نفس امّاره‌مان باشیم.

  • یکی از جنبه‌های تلاشگری امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه این است که حضرت با نهایت اهتمام می‌کوشد ولایت خود را بر ما حاکم کند تا در شمار دوستان صمیمی‌اش قرار گیریم. امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بر آن است تا با او ارتباطی نزدیک برقرار کنیم، او را به عنوان پدر بپذیریم و بینمان رابطه ابّوت حاکم شود.

تلاش‌های حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در مورد برخی از افراد ثمر می‌دهد و در گروهی دیگر  به علت شدّت موانع بی‌نتیجه می‌ماند.

علما و عرفای بزرگ ما در شمار کسانی هستند که به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه لبیک گفتند و در وجود خود  زمینه‌های لازم را فراهم کردند تا تلاش‌های امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه در مورد آنها مثمر ثمر واقع شود.

 

مجاهده امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه

 

خصوصیت دیگر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه مجاهد بودن است.

گاهی بزرگ‌تر یک خانواده در یکی از افراد عیب و نقصی می‌بیند، برایش دعا می‌کند ولی اقدام عملی انجام نمی‌دهد، اما بزرگ‌تر دیگری زمانی که عیبی را در یکی از افراد خانواده مشاهده می‌نماید، تنها به دعا اکتفا نمی‌کند بلکه نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا آن مشکل رفع شود و عیب فرد از وجودش ریشه کن شود.

امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای وصول ما به کمال، چنین مجاهده‌ای دارد، او همچون پدری مهربان است که از هیچ تلاشی برای رشد و بالندگی فرزندش فروگذار نمی‌کند، امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه با نهایت جد و جهد می‌کوشد تا زندگی ما ثمراتی ویژه و خاص داشته باشد.

حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌خواهد تک تک ما به جایگاهی والا و بالا دست یابیم و تا آنجا برسیم که مصداق کلام امام صادق علیه‌السلام باشیم:‌

«کونُوا لَنَا زَیناً»[1]

«زینت ما باشید»‌

حضرت می‌خواهد هر یک از ما به حدّی به ارزش‌های وجودی برسیم که مایه فخر امام زمانمان باشیم.

زحمات امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای ثمرات وجودی ما، تلاش‌هائی است مستمر، همچون باغبانی که دائم در رنج و زحمت است تا محصولاتش به بار نشیند.

این چنین نیست که باغبان تنها بذر خوب تهیه کند، در خاک بکارد و از جوانه زدنش دلخوش باشد، او دائم محصولش را آبیاری می‌کند، علف‌های هرز را از بین می‌برد و با مراقبت و مواظبتی مستمر، می‌کوشد تا محصولش به ثمر نشیند.

خدا می‌داند وجود مقدس ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه چقدر رنج و تلاش را متحمل است تا تک تک ما از عیب‌هایمان جدا شویم و در مسیر رشد و تعالی گام برداریم!

چقدر برایمان زحمت کشیده است تا موانع را از مسیر کمالمان مرتفع کند و شرور و وساوس شیطانی را از زندگیمان دفع نماید!

 

زیبائی خیره کننده

 

یکی از القاب حضرت که در ادعیه ذکر شده «‌بهاء العالمین» است. «بهاء» یعنی زیبائی چشمگیر و خیره کننده.

هر کس دارای کمالی است که با آن به چشم می‌آید، چشمگیر بودن از خودش نیست، زیبائی همه از جانب اوست.

اگر کسی به خاطر علم، صدق یا وفاداری‌اش می‌درخشد، به خاطر مجاهده‌ها و تلاش‌هایی است که امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه برای ارتقاء علمی و اخلاقی او متحمل شده است تا او عالم، صادق، وفی شود.

تابش وجودی هر صاحب حُسنی، بارقه‌ای از «‌بهاء العالمین»‌ است که در او جلوه گر شده است.

ایــن هــمــه آوازها از شــه بــود                       گــر چــه از حـلـقـوم عـبـدالله بــود

 

جلسه: جلسه 3

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۶۸، ص۳۱۰

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *