در کلاس امام زمانشناسی، با دعای امام رضا علیهالسلام برای حضرت حجّت عجلاللهتعالیفرجه همراه میشویم تا با بررسی عبارات آن، بیش از پیش با ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه آشنا شویم و نسبت به جایگاه امام علیهالسلام به شناختی وسیعتر دست یابیم.
رهاورد دعا برای ولیّ الله
امام زمان عجلاللهتعالیفرجه به عنوان انسان کامل و خلیفة الله، متّصف به تمام صفات الهی است؛ از جمله مظهر اسم صمد خدای تعالی است، بنابراین امام علیهالسلام نیازی به دعای ما ندارد.
رهاورد دعا برای حضرت، امتیازاتی است که خود ما از آن امتیازات برخوردار میشویم.
یک نتیجه دعا برای ولی الله، ارتقاء وجودی داعی و کسب رتبهای بالاتر نزد خداوند است.
نتیجه دیگر این است که وقتی برای امام زمان عجلاللهتعالیفرجه دعا میکنیم، مطمئناً مشمول دعای حضرت خواهیم شد، زیرا باور داریم کرامت امام علیهالسلام اقتضا میکند که دعاگوی وجود مبارکشان را، از دعای خود محروم نکنند.
«وَ أَرْدِفْهُ بِمَلَائِکتِک»
«خدایا ملائکت را در صفی منظم، خدمتگزار حضرت قرار بده.»
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «در زمان ظهور، دو گروه از ملائک برای همراهی حضرت نازل میشوند (یک گروه از ملائک خاص و یک دسته از ملائک عام). فرشتگانی که با نوح علیهالسلام در کشتی بودند، و ابراهیم علیهالسلام را در آتش همراهی کردند، و هنگام شکافتن دریا کنار موسی علیهالسلام قرار داشتند و آنها که زمان عروج عیسی علیهالسلام با او به آسمان رفتند در جمع این ملائک حضور دارند؛ همچنین 313 ملکی که در جنگ بدر حاضر شدند (به تعداد رزمندگان این جنگ) و 4000 ملکی که از زمان شهادت اباعبدالله علیهالسلام گرداگرد حرم او طواف میکنند، در زمان ظهور ملازم رکاب امام زمان عجلاللهتعالیفرجه هستند[1]
زمان ظهور
از حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله نقل است که فرمودند: «زمانی که مهدی عجلاللهتعالیفرجه خروج کرده و قیام نماید یک منادی از آسمان ندا میدهد؛ ای مردم! دوره حکومت جباران به پایان رسیده است؛ سپس ظهور مهدی عجلاللهتعالیفرجه را اعلام کرده و مردم را دعوت میکند تا خود را به مکه برسانند؛ گروهی که شیران روزَند و پارسایان شب، از اطراف و اکناف عالم میآیند و در مکه جمع میشوند… در آن هنگام حتی پرندگان داخل لانهها و ماهیهای درون دریاها خوشحال و مسرورند. آن زمان نهرها امتداد مییابند و به سمت مناطقی که آب و آبادی نبوده، روانه میشوند، زمین چند برابر آنچه در گذشته از آن میروییده، میرویاند، چشمهها میجوشند و … سپس جبرئیل در مقابل مهدی عجلاللهتعالیفرجه و اسرافیل در پشت سر او حرکت میکنند.»[2]
جبرئیل پیشاپیش حضرت میرود تا ظهور او را به همه اعلام کند، از آنجا که جبرئیل ملک موکل علم است گویا میخواهد به تمام مردم خبر دهد که با ظهور قائم آل محمد عجلاللهتعالیفرجه دوره ظلمت جهالت به پایان آمده و هنگامه برخورداری از نور حکمت و معرفت فرا رسیده است.
اسرافیل ملک روح بخش است که در قیامت با نفخه صور دوم موجب حیات موجودات عالم میشود، گویا حرکت او در پشت سر امام عجلاللهتعالیفرجه نمادی از این حقیقت است که در زمان ظهورِ حضرت افراد از زندگی جدیدی برخوردار میشوند، حیاتی ارزشمند که عموم مردم در دوره غیبت از آن بیبهره بودند.
با دعای «وَ أَرْدِفْهُ بِمَلَائِکتِک» در واقع از خداوند طلب میکنیم تا شرایط ظهور را فراهم کند.
- داعی، علاوه بر اینکه چشم به راه حضرت است، باید تا جائی که در توان دارد بکوشد تا مقدمات ظهور را مهیا کند، به عنوان یک سرباز، اصلاحات لازم را در مورد خودش انجام دهد، و در جهت سربازپروری برای امام عجلاللهتعالیفرجه به اصلاح جامعه هم بپردازد تا زمینهی لازم برای ظهور فردی (ظهور حضرت در قلب و دل) و ظهور اجتماعی (ظهور حضرت برای حکومت بر سراسر عالم) فراهم شود.
نیروهای ملکوتی
- فرشتگان نیروهایی ملکوتی هستند که امور محوله را با شرایطی فوق تصور انسان به انجام میرسانند؛با عبارت«وَ أَرْدِفْهُ بِمَلَائِکتِک» از خداوند درخواست میکنیم تا ملائک را در خدمت حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه قرار دهد تا مطابق نظر حضرت، سختترین امور را در کوتاهترین زمان و به آسانترین شکل انجام دهند.
ما هم اگر با امام زمان عجلاللهتعالیفرجه پیوست داشته باشیم و در دامنه وجود او زندگی کنیم، از امداد این نیروهای غیبی برخوردار میشویم.
در معیت امام عجلاللهتعالیفرجه ملائک از زندگیمان حمایت میکنند، امور سخت و صعب برایمان سهل میشوند و مشکلاتمان بدون اسباب ظاهریه سامان مییابند.
«وَ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه»
«خدایا ولی کسی باش که امام زمان عجلاللهتعالیفرجه را به عنوان ولی گرفته، و دشمن کسی باش که با او به عداوت پرداخته»
در زبان عرب، زمانی که دو چیزِ جدا از هم به یکدیگر بپیوندند از «و ل ی» استفاده میشود. «ولی» یعنی مدبر، سرپرست و دوست نزدیک؛ خدایا هر کس امام زمان عجلاللهتعالیفرجه را به عنوان ولی برگزیده است و جزو دوستان اوست، مورد پشتیبانی و سرپرستی خاص خود قرار ده، با او نزدیک باش و امور زندگیش را تدبیر کن.
- با عبارت «وال من والاه» وجودهای بسیاری را زیر چتر دعایمان میبریم، در همه عوالم، برای هر کس که از فرش تا عرش است و ارتباطی تنگاتنگ و دوستانه با ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه برقرار کرده است، ولایت خاص خداوند را طلب میکنیم، بدین گونه حتی جبرئیل را که ملک مقّرب الهی است شامل دعای خود مینمائیم.
خروج از تاریکی معصیت، جهل…
یکی از جلوههای ولایت خداوند در زندگی ما این است که مصداق این آیه مبارکه میشویم:
«اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور»[3]
اگر در شمار دوستان ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه باشیم و خداوند سبحان ولایت ما را بپذیرد، از تاریکیها خارجمان میکند. دیگراز ظلمات معصیت، جهالت، غفلت، و رذائل اخلاقی و … رها شده و به سوی نور طاعت، معرفت، وصل، تسلیم و رضا رهنمون میشویم.
- هر صبح، هنگام خواندن زیارت ال یاسین، حضرت به ما اجازه میدهند خود را به عنوان دوست ایشان معرفی کنیم و بگوئیم: «أَنَا وَلِی لَک»
حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه نمیگذارند کسی که منسوب به ایشان است، در ظلمت باقی بماند، و وساطت میکنند تا به سوی نور راه یابد.
اگر در زمره دوستان امام (ع) باشیم، ولایت حق بر ما اعمال میشود و از کدورت معاصی، و ظلمت خلافهای اعتقادی و اخلاقی دور میمانیم.
این ولایت، ولایت مهری است نه قهری؛ این گونه نیست که خداوند با اکراه ما را از نازیبائیهای زندگیمان دور نماید، بلکه برایمان جاذبههایی گیرا ایجاد میکند، محبّت پاکیها و خوبیها را در دلمان میاندازد و با الهامات قلبی ما را به سمت نیکیها میکشد.
بر ما چه شود گذری یارا بردیده ما بنهی پا را
ای یوسف مصر برآی از غیب خاموش کن اینهمه غوغا را
سرها همه بهر تو سرگردان گردند ثری و ثریا را
دنیا همه عبد و تو مولایی از جان طلبیم تو مولا را
جلسه: جلسه 8
«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
[1] معجم احاديث امام مهدی (ع)، صفحه 399
[2] معجم احاديث امام مهدی (ع)، صفحه 401
[3] سوره مباركه بقره، آيه257