شیطان شناسی ـ بخش چهارم

از صفات شیطان در قرآن کریم:

 

«ضل»

 

كلمه مضل از ماده ضلالت به معنی گمراهی است و همچنین اگر با املاء «مزل» نوشته شود به معنی لغزش می‌باشد.

 

«يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا»[1]

 «شیطان می‌خواهد آنها را گمراه كند و به بیراهه‌های دور دست بیافكند.»

خداوند سبحان رهبرانی را فرستاده تا بنده را به صراط مستقیم هدایت كنند زیرا تمام همّ شیطان گمراه كردن بنده از این صراط است.

در آیه فوق ضمن اشاره به صفت گمراه كنندگی شیطان میزان این ضلالت را نيز مشخص كرده و بیان می‌دارد آنچنان انسان را از راه خارج می‌سازد كه به راحتی توان برگشت نخواهد داشت و بسیار دور خواهد شد. «ضَلَالًا بَعِيدًا»

شیطان تمامی علائم، هشدارها و … كه خداوند در مسیر بندگی قرار داده پنهان می‌سازد، و نبود این نشان‌ها كه همان آیات قرآن و كلام معصوم در زندگی بشر است به گونه‌ای بنده را از مسیر دور می‌كند كه گاه تا لحظه دیدار ملك الموت خود را نمی‌یابد و زمان توبه را از دست می‌دهد.

به كار بردن فعل مضارع در آیه حاكی از استمرار عمل است، بدین معنا كه شیطان به كم قناعت نمی‌كند و اغواگری خود را تا لحظه مرگ بنده ادامه می‌دهد. او علی الدوام مشغول گمراه ساختن است، بنده نيز بایستی در حفظ خود از شر وساوس شيطان مداومت داشته باشد، و اینطور نیست كه بعد از دوره‌ای مراقبه مصونیّت موقّت حاصل شود.

در مسیر مقابله با شیطان انسان بايد به دامن اُلُوهیّت پروردگار پناه ببرد «اَعوذُ» و در واقع تحت كنف الهی قرار ‌گیرد، زیرا اگر قرار به مبارزه باشد مجبور به صرف نیرو و توان است و دیگر رمقی برای عبادت پروردگار خود نخواهد داشت، به همین جهت عنوان استعاذه بكار برده می‌شود.

 

 

متقین در قرآن

 

«ذلِکَ الْکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ»[2]

 «این قرآن، همان کتاب [کاملى] است که در آسمانى بودنش هیچ تردیدى نیست و راهنماى تقواپیشگان است»

 

متقین به جهت بندگی وافری كه دارند از توانایی ویژه‌ای بهره‌مندند. عمل صالح انجام می‌دهند اما در آن متوقف نشده و تنها پسند و رضایت الهی را در نظر دارند.

هم رضایت حق را در دل پرورش می‌دهند و با «ربّنا» درخواست ربوبیّت حق را دارند و هم برای ادامه طاعت، صبوری نموده و در ترك معاصی مقاومند.

صادقانه در پی یافتن خدا هستند و وقتی او را یافتند صادقانه بندگی می‌كنند.

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

 


[1]  سوره مبارکه نساء آیه 60

[2]  سوره مبارکه بقره، آیه 2

قسمت 4 شیطان شناسی از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *