ادب و آداب قرآنی _ بخش هشتم

رهاورد بندگی کامل خداوند و رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله

 

«وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفیقاً»[1]

«و كسى كه خدا و پیامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخیز،) همنشین كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیق‌هاى خوبى هستند!»

 آنانکه مطیع محض خدا و رسول بوده فرامین و قوانین شریعت را بدون چون و چرا اجرا می‌نمایند خداوند نیز همراهی با بهترین‌های عالم را نصیبشان می‌گرداند.

اگر درعرصه بندگی از خدا و رسول او اطاعت کامل نماییم به یقین خداوند بهترین‌ها را در مسیر سلوک ما قرار خواهد داد. معیّت با خوبان عالم شاه کلید سعادت و عاقبت بخیری است.

احساس یأس و شکست و ناامیدی و فقر و نارضایتی بی‌دلیل به سراغ انسان نمی‌آید. چه بسا اطاعت از خدا و رسول به میزانی نبوده که معیّت خوبان را بدنبال داشته باشد.

طبق صریح آیه فوق انسان اگر مطیع محض خدا و رسول باشد از نعمت معیّت با خوبان بهره‌مند شده و در کوره راه‌های زندگی هرگز احساس شکست و خسارت نمی‌کند.

زمانیکه انسان از نعمتی بهره‌مند می‌شود احساس خرسندی و شعف می‌نماید خوبان عالم که همیشه متنعّم به انعام الهی هستند نه تنها خود سرحال و بانشاط‌اند که موجب نشاط و انرژی مثبت مومنینی که کمر همّت بر اطاعت الهی بسته‌اند نیز می‌شوند. آنان خود از نعمت قرب، رضا، تسلیم و توکل بهره‌مند هستند مومنین را نیز با خود همراه می‌نمایند.

یکی از آداب سفر همراهی با فردی خوش اخلاق است. همه گرفتاری‌های بشر عدم اطاعت از خدا و رسول او و محرومیت از معیّت خوبان عالم است. اگر انسان به فضل و کرم الهی مطیع باشد در حضور خوبان قرار گرفته حجاب مرتفع شده وصل دائم میسّر می‌گردد.

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  سوره مبارکه نساء، آیه ۶۹

ادب و آداب قرآنی قسمت 15 از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *