تفسیر آیه 22 سوره مریم

«فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا»

«پس مریم به عیسی باردار شد و با وی در مکانی دور خلوت گزید.»

 

در بین مفسرین در میزان مدت حمل حضرت مریم، اختلاف نظر وجود دارد. بعضی دورۀ حمل را به مانند حمل هر جنینی می‌دانند و بعضی دورۀ حمل را شش ماه و بعضی چند روز و بعضی یک ساعت بیان کرده‌اند‌.

گفتنی است در زمان وضع حمل، حضرت مریم در معبد نبود؛ بلکه در مکانی دور از معبد قرار گرفت.

 

 دلایل عزلت حضرت مریم از نگاه مفسرین

 

  1. شدّت شرم ؛
  2. حضرت مریم معبد را مکانی مناسب برای وضع حمل نمی‌دانست؛ بنابراین به جهت رعایت ادب این عزلت را برگزید.
  • آنچه قابل توجه است آن که حضرت مریم با وجود اینکه به «کلمة الله» و «روح الله» باردار بود؛ در آن مکان مقدس مأمور به وضع حمل نشد؛ اما فاطمه‌بنت‌اسد؛ مادر بزرگوار امیرالمؤمنین علیه‌السلام، با وجود اینکه هرگز خادم معبد و مسجدی نبود در هنگام وضع حمل به خانۀ خدا دعوت شد و تنها زنی بود که در مقدس‌ترین مکان فرزند خود را به دنیا آورد. بنابراین با صراحت می‌توان ادعا کرد که جایگاه حضرت عیسی با جایگاه ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام قابل قیاس نیست؛
  1.  به دلیل شرم از حضرت زکریا؛
  2.  از آن رو که حضرت مریم در میان بنی‌اسرائیل به زهد و عبادت معروف بود؛ برای اینکه حضرت زکریا از وضعیّت او مطلع نشود به مکانی دور رفت؛
  3. مریم از آسیب گفتار مردم در طول بارداری هراس داشت و نگران بود که شاید قدرت حفظ جنینش را نداشته باشد؛ به همین جهت احتیاط را در این می‌دانست که گوش او کلمات عتاب‌آمیز و ملامت‌آور قومش را نشنود تا از آرامش روانی در طول دوره بارداری بهره‌مند باشد.
  • مادران در زمان بارداری باید تلاش لازم را داشته باشند تا جنین از انواع آسیب‌ها محفوظ بماند؛ زیرا این امور آسیب‌آور اعم از نگاه ناصحیح، استماع کلمات نامناسب، انجام اعمال ناشایست و گاه قرار گرفتن در مکان‌های ناصحیح روی جنین اثرگذار است. خطری که حضرت مریم را تهدید می‌کرد امری بود که از طریق سمع بر او وارد می‌شد و او را اذیت می‌کرد؛
  1. حضرت مریم سِّر خود را نزد کسی فاش نکرد و به جایگاهی دور از خلق رفت؛ چون یقین داشت مردم این نوع بارداری را بعید می‌دانند.

البته هیچ کدام از این ادله پایگاه قرآنی و روایی ندارد.

 

بقای عیسی

 

نفخ روح الهی از طریق جبرئیل موجب بارداری حضرت مریم شد و روح که متصف به بقا بود موجب بقای حضرت عیسی شد. عیسی در دورۀ بسیار طولانی زندگی می‌کند تا در معیّت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به عنوان مأموم ظهور کند.

 

نیاز به خلوت

 

دوره بارداری حضرت مریم کوتاه بود و به مجرد احساس حمل، شبانه در تاریکی از منزل حضرت زکریا خارج شد که کسی بر وضعیت او مطلع نشود. حضرت مریم در هنگام عطای کلمة الله و روح الله به خلوتی غیر از خلوت متداول نیاز داشت.

 

تبیین امور غیرمتعارف

 

امور غیر‌متعارف باید با مقدمه و بی‌درنگ برای مردم تبیین شود. هم بارداری حضرت مریم غیر‌متعارف بود و هم فرزند او به عنوان وجودی غیر‌متعارف شناخته می‌شد. این امور نیاز به زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی برای دیگران دارد تا افراد از طریق این امور، گرفتار خطا و انحراف نشوند.

 

 

تاریخ جلسه؛ ۱۳۹۹.10.6 – جلسه 11

این جلسه ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *