در محضر آیاتی از سوره مبارکه فتح

سوره مبارکه فتح، آیه28

 

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًارزبط»

«اوست كسى كه پيامبر خود را به [قصد] هدايت با آيين درست روانه ساخت تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواه‏بودن خدا كفايت مى‌‏كند»

در این آیه خدای سبحان از غیب الغیوبی خود پرده‌برداری می‌کند و می‌فرماید او کسی است که پیامبرش را همراه با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر تمام ادیان غالب کند. گواه بودن خداوند بر حقانیت پیامبرش کافی است.

 

فقط پیامبر خاتم

 

در این آیه خداوند از میان پیامبران بی‌شماری که به پیامبری مبعوث کرده تنها اشاره به وجود مبارک پیامبر اکرم صلّی‌الله کرده است و می‌فرماید او را همراه با هدایت و دین حق مبعوث کرده است.

 

هدایت چیست؟

 

  • «بِالْهُدَى» بعضی مفسرین معتقدند مراد از هدایت، توحید است، کامل‌ترین معرفی یگانگی خدای سبحان در طول تاریخ به واسطه وجود مبارک پیامبر خاتم صلّی‌الله است.
  • بعضی مفسرین هدایت را ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام تفسیر کرده‌اند و این هدایت را عین توحید معرفی می‌کنند و حق را به معنی ثابت و تغییر ناپذیر تفسیر کرده‌اند، خدای سبحان پیامبر صلّی‌الله را همراه با دینی فرستاد که قابل تغییر نیست و احکامش تا ابد باقی است آنچنان که در روایت آمده:

«إِنَّ حَلَالَ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ‏ إِلَى‏ يَوْمِ‏ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامَهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»[1]

  • پیامبر صلّی‌الله نمایش کامل دین اسلام است (مطابق این تفسیر باء، باء التباس است)

اثبات نسخ سایر ادیان

 

از آنجا که دین حق دین پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله است می‌توان منسوخ شدن سایر ادیان پیش از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را اثبات کرد. این ادیان اگر توحیدی باشند ناسخ‌شان شریعت اسلام است و اگر غیر توحیدی و باطل باشند از ابتدا باطل و فاقد اعتبار بودند و به واسطه دین اسلام بطلان آنان ظهور پیدا می‌کند.

 

خداوند کفایت می‌کند

 

  • حتی اگر همگان حقانیت پیامبر و دین اسلام را نپذیرند اهمیتی ندارد؛ زیرا خداوند خود گواه بر حقانیت این دین است.
  • سایر ادیان حقه زیر مجموعه دین اسلام است، اما کمال دین به واسطه وجود مبارک پیامبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله شکل گرفته است. خدای سبحان پیامبر اسلام را فرستاد تا او را بر هر دینی غالب کند بنابراین با آمدن دین اسلام سایر ادیان زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند.

 

دین تنها راه هدایت

 

  • مسیر هدایت دیانت است، بدون دین هیچ هدایتی وجود ندارد.
  • پیامبر و دین از یکدیگر غیر قابل انفکاک نیستند (أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ) بنابراین نمی‌توان توسل و ارتباط با پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله داشت اما احکام دین را نپذیرفت.

نگران محجوریت دین نباشیم

 

  • خداوند فرموده دین حق غالب است، گرچه ممکن است در جایی دین کمرنگ باشد اما در کل عالم غلبه دارد و به زودی در کل عالم دین اسلام حاکمیت کامل خواهد داشت و پیروان تمام ادیان تابع آن خواهند شد به همین جهت نگران محجوریت دین نباشیم بلکه نگران خود باشیم که مبادا دیانت‌مان کمرنگ شود

هم اکنون در آمریکا بیشترین آمار چاپ کتاب از آن قرآن کریم است.

  • آیه هم بیانگر سیر دین است و هم بیانگر سیر تدین.

 

تاریخ جلسه: 98/3/11 ـ جلسه 22

این جلسه ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1] بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *