در محضر امام حسن مجتبی (ع) ـ بخش نهم

علم بهتر است یا ثروت؟

 

امام حسن عسکری علیه‌السلام نقل می‌کنند:

«فردی به امام حسن مجتبی علیه‌السلام هدیه‌ای داد. حضرت به او فرمودند: «هر یک از این دو مورد برای تو محبوب‌تر است انتخاب کن تا من آن را به جای آن هدیه به تو بدهم: بیست هزار درهم(نقره) یا باز کردن بابی از علم که تو به وسیله آن بر فلان ناصبی که در روستای شماست چیره شده و ضعفای آن منطقه را از (مشکل اعتقادی) رها کنی. اگر تو انتخاب درستی داشته باشی من هر دو را و اگر انتخاب نادرستی داشته باشی فقط همان مورد انتخابی را به تو می‌دهم»

آن شخص پاسخ داد: «آیا ارزش چیره شدن بر آن ناصبی و نجات ضعفاء از اعتقاد نادرست برابر بیست هزار درهم است؟»

حضرت پاسخ دادند: «بلکه ارزش این کار بیست هزار هزار(بیست میلیون) برابر بیشتر از همه دنیا است»

او عرض کرد: «پس چگونه گزینه پست‌تر را اختیار کنم بلکه آنچه که برتر است اختیار کرده تا به وسیله آن بر دشمن خدا غلبه کنم و او را از دوستان خدا دور نمایم.»

حضرت فرمودند: «به راستی که انتخاب درستی نمودی!» و به او آن علم را آموزش داده و بیست هزار درهم نیز به او عطا کردند.

آن شخص به روستای خود بازگشت و آن ناصبی را با احتجاج خود خاموش گردانید. خبر این کار به امام رسید و هنگامی که آن شخص در محضر امام قرار گرفت امام به او فرمودند: « ای  عبدالله! هیچ کس از دوستان مانند سودی که تو بردی سود نبرد و هیچ کس مانند تجارتی که تو کردی تجارت نکرد! 

 اولاًّ تو دوستی خدا، ثانیاً دوستی محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله و علی علیه‌السلام و ثالثاً دوستی سایر ائمه علیهم‌السلام و رابعا دوستی ملائک مقرب و خامساً دوستی برادران دینی‌ات را کسب کردی.

(با کاری که کردی) به تعداد تمام افراد مؤمن و کافر چیزی را به دست آوردی که هزار برابر از دنیا(مادیات) برتر است پس بسیار بر تو گوارا باد!»»[1]

ناصبی کسی است که به اهل بیت دشنام داده و از نظر فقهی کافر است.

 

درایت در روایت:

  1. به مجرد اینکه شخصی برای حضرات معصومین علیهم‌السلام کار خیری انجام دهد؛ فوراً درصدد بازگردان آن به بهترین وجه برمی‌آیند.
  2. نوع و کیفیت بازگردان به انتخاب خود شخص است.
  3. کسی که اقدام به تقویت امور دینی نماید دنیا(مادیات) و آخرت(معنویات) او تأمین است.
  4. انسان به واسطه لطف معصومین آن قدر توانمند می‌شود که ضعفای فکری و اعتقادی را از اعتقاد و فکر نادرست نجات دهد.
  5. سود و زیان هر فردی به انتخاب‌ها و اختیار او بستگی دارد. بالاترین سود برای بهترین انتخاب خواهد بود.
  6. بالاترین سود در عالم جلب محبت خداوند، پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، حضرات معصومین و مؤمنین است که قابل قیاس با هیچ سود مادی نخواهد بود.
  7. در محضر معصومین به ارزش حقیقی یادگیری و علم‌آموزی پی می‌بریم. چه بسا در ذهن خود یادگیری را بهتر از بیکاری دانسته و هرگز چنین قیمتی را برای آن تصور نکنیم. اگر حضرت هیچ رقم مادی برای ارزش علم‌آموزی بیان نمی‌کردند؛ صرف حضور در محضر ایشان برای یادگیری از تمام نعمات بهشتی لذت‌بخش تر است. در محضر ولایت توفیق انتخاب صحیح نصیب انسان می‌شود.

 

تاریخ جلسه: 87/8/13 ـ جلسه 5

این جلسه ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1] الاحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج1، ص19

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *