شیطان شناسی _ بخش دهم

در ادامه مبحث چگونگی عملکرد شیطان، دانستیم شیطان ابتدا فرد را از یاد خداوند سبحان غافل می‌کند که به این مرحله (انساء) گفته می‌شود. حال به بررسی مرحله دوم از عملکرد شیطان می‌پردازیم.

 

ادامه عملکرد شیطان

 

  • تزئین اعمال

 

یكی از اعمال شیطان كه در مواجه با همه بندگان انجام می‌دهد، تزئین عملكرد انسان است، مزیّن كردن هر عملی چه خوب و چه بد توسط شیطان موجب دوری فرد از خداوند می‌شود و زینت بخشیدن كاری است كه شیطان به طور مداوم به آن مشغول است و مقطعی نیست و این استمرار را از نوع فعل آیه می‌توان استنباط كرد.

 

«… وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»[1]

 «… و شیطان، هر کاری را که می‌کردند، در نظرشان زینت داد!»

 

تزئین اعمال نیك

 

آنگاه كه شیطان عمل نیك بنده را مزیّن سازد، یعنی بیش از آنچه هست جلوه دهد، عمل در نزد فرد زیباتر شده و توجه او را از فاعل اصلی كه خداوند سبحان است به طرف خود مُنعطِف می‌سازد و این منیّت حاصل شده علاوه بر حبط عمل، آن را به سیئه تبدیل می‌كند. حسنه‌ای كه به چشم انسان بیاید، از چشم خدا می‌افتد.

به عنوان مثال فردی كه از پله بالا می‌رود و این حركت را لطف خدا و هدف را رسیدن به اوج می‌داند بدون توقف و در حركتی مداوم بالا می‌رود، اما كسی كه حركت را از خود می‌داند و توان خود را در این حركت دخیل می‌داند جهت بررسی راه طی شده می‌ایستد و نگاه به پایین می‌كند و این توقف خود موجب باز ماندن از مسیر می‌شود، این توقف یعنی شیطان.

اما اگر توان را از سوی خدای سبحان ببینیم و آن را حول و قوه الهی بدانیم دیگر مهم نیست چه میزان راه طی شده، چند نفر باز مانده‌اند و چقدر راه باقی مانده است.

بنابراین رمز موفقیت و پویائی عمل جلوگیری از منیّت و توكل است تا راه حضور شیطان به جهت آراستن عمل بسته شود.

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

این مبحث ادامه دارد

 


[1]  سوره مبارکه انعام، آیه43

قسمت 10 شیطان شناسی از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *