شیطان شناسی _ بخش چهاردهم

راهکار رهایی از دام ابلیس

 

برای رهایی از دام ابلیس چه باید كرد؟

 

«وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»[1]

 «و هرگاه وسوسه‌هایی از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده و داناست

استعاذه به معنی مبارزه نیست بلكه به معنای پناه بردن است، پناه بردن به خدای سبحان در مقابل وساوس شیطان و ورودش به جهت ایجاد فساد.

آنگاه كه نور و رنگ خدایی بنده را فرا گیرد و همه اعضاء و جوارحش خدایی ‌شود، راه بر نفوذ ابلیس مسدود می‌گردد. بنده‌ای كه منوّر به انوار الهی شده در هم‌نشينی و مجاورت با ديگران ياد خدا را در دل‌ها زنده می‌كند، اين زمان محيط مستعد حضور شيطان نخواهد بود.

اگر در حضور ما بزم ابلیس فراهم گردد، یا باید پیامبر گونه انجام تكلیف كرد و بساط گناه را برچید یا از حضور در این فضای آلوده به خداوند پناهنده شد، زیرا بنده یا موثر است و یا متاثر به عبارتی یا تاثیر گذار است و یا تأثیرپذیر و حالتی جز این دو وجود ندارد. اما ادامه حضور در این مجلس و اعتماد به طهارت نفس كمترین زیانش این است كه قبح گناه را از بین می‌‌برد و دریافت انوار الهی كم رنگ‌تر می‌شود و گاه حتی از میان می‌‌رود.

 

«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»[2]

«پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند

به عبارت دیگر از معنای آیه می‌توان گفت: متقین كسانی هستند كه بعد از تماس شیاطین بلافاصله خود را دریافته و پندپذیر می‌باشند و بینا می‌گردند. آنگاه كه تاریكی بر نور غلبه كند، خواب غفلت نیز دل انسان را فرا می‌گیرد، اما مومنین با تمام وجود دریافته‌اند:

 «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»[3]

«خدا نور آسمان‌ها و زمین است»

دل مومن همیشه بیدار است، زیرا مملو از انوار الهی است. امید كه با دلی منور به معرفت الهی توفیق رهایی از دام شیطان و ظفر بر نفس امّاره را به دست آوریم.

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

قسمت 14 شیطان شناسی از واتس آپ

 


[1]  سوره فصلت، آیه ۳۶

[2]  سوره مبارکه اعراف، آیه ۲۰۱

[3]  سوره مبارکه نور، آیه 35

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *