شیطان شناسی ـ بخش سوم

القاب شیطان در قرآن كریم

 

«عَدُوٌّ مُبِینٌ»

 

«…إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِینٌ»[1]

«…نگفتم شیطان برای شما دشمنی آشكار است؟»

قرآن كریم شیطان را دشمن خطاب می‌كند، آن هم نه دشمنی در خفا و ناپیدا، بلكه او را دشمنی واضح و آشكار معرفی می‌كند كه هیچ گونه نفاقی در عداوتش نداشته و علناً دشمنی خود را ابراز می‌كند.

 

«إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا»[2]

 «دشمنی شیطان با آدمیان واضح و آشکار است»

(ال) در ابتدای كلمه انسان، (الف و لام) استغراق است، بدین منظور كه دشمنی شیطان برای همه انسان‌ها آشكار است و مربوط به زمان و قوم خاصی نمی‌باشد و آتش این دشمنی برای همه و در تمامی اعصار شعله‌ور است.

عدم درك این عداوت آشكار از جانب انسان فقط به جهت علاقه‌ای است كه به او دارد و این علقه باعث می‌شود كه بر عداوت او پرده افكنده شود.

در واقع شیطان شناسی، دشمن شناسی بسیار جامع و كامل است. خداوند در قرآن كریم برای معرفی شیطان به حضرت آدم و حوا نیز از همین تعبیر یاد می‌كند.

 

هنگامی كه شیطان را با صفت «عدو مبین» می‌شناسیم این شبهه به وجود می‌آید كه، آیا من به عنوان یك بنده بدون هیچ سلاحی قادر به مقابله با چنین دشمن آشكاری هستم؟

خداوند سبحان در قرآن كریم جواب این پرسش را بسیار قاطع بیان داشته است.

«إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا»[3]

«مکر و سیاست شیطان بسیار سست و ضعیف است»

درست است كه شیطان ابراز عداوت كرده است ولی خداوند «قدرت مطلقه» است و شیطان از آن جهت كه در مقابل بزرگ‌ترین قدرت عالم ایستاده است بسیار ضعیف و ناچیز است. هر قدرتی كه غیر از خداوند باشد ضعیف و پوچ است، گرچه سر و صدای زیادی داشته باشد.

امام خمینی رحمة ‌الله‌علیه با وجودی كه خودشان آمریكا را شیطان بزرگ نامیده بودند به راحتی و قاطعانه در مقابل حیله‌های آن موضع‌گیری می‌كردند.

به ما وعده داده شده مادامی كه متصل به قدرت محض الهی و متوسل به حبل الله باشیم هیچ گونه ضعفی بر ما مستولی نخواهد بود و چه قدر جای تاسف دارد مخلوقی را كه پروردگار سبحان از روز اول آفرینش قوی خلق كرده مقهور دشمنی ضعیف شود آن هم به جهت عدم اتصال به خالق.

 

 

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1]  سوره مبارکه اعراف، آیه 22

[2]  سوره مبارکه اسراء، آیه 53

[3]  سوره مبارکه نساء، آیه 76

قسمت 3 شیطان شناسی از واتس آپ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *