امیدی به خیر او نداشته باشید
اگر کسی خیررسانی زیادی نسبت به دیگران دارد اما از خیررسانی به خانوادهاش دریغ میکند، به عبارتی نهایت تلاشش را برای تحکیم خانواده خود به کار نمیگیرد و سرمایهگذاری لازم را نمیکند در جامعه نیز کارایی لازم را ندارد و نباید امیدی به خیر او داشت .
پیامبر صلیاللهعلیهواله میفرمایند:
«مَنْ أَسَاءَ إِلَى أَهْلِهِ لَمْ یتَّصِلْ مِنْهُ تَأْمِیلٌ»[1]
«کسی که نسبت به خانواده مرتکب بدی میشود و احسان نمیکند هیچ امیدی به خیر او نیست.»
بهترین افراد از لسان پیامبر صلیاللهعلیهوآله
اگر کسی به دیگران خیررسانی زیادی دارد اما خیرش را از خانوادهاش دریغ میکند گرچه فردی پست و لئیم به شمار نمیآید اما در زمره بهترین افراد هم قرار ندارد.
پیامبر صلیاللهعلیهواله میفرمایند:
«فَإِنَ خِیارَکمْ خِیارُکمْ لِأَهْلِهِ.»[2]
«بهترین شما کسی است که برای خانوادهاش بهترین باشد»
سود دایمی
تلاش برای تحکیم خانواده در حقیقت سرمایهگذاری ایست که میزان سوددهی آن جاری است نه موقتی و مقطعی، بسیاری از محاسن و خوبیهایی که هر یک از ما دارا هستیم به دلیل تلاشها و زحماتی است که گذشتگان ما متقبل شدهاند.
بنیادی ماندگار
زمانیکه ما در خانواده سرمایه گذاری میکنیم به احساسات و نیازها و آموختهها توجه ویژه داریم و هزینه لازم را پرداخت میکنیم در حقیقت بنیادی ماندگار احداث کردهایم، بنیادی که بقای آن تا قیامت جریان دارد و پایان ناپذیر است،
قرآن کریم میفرماید:
«هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ»[3]
«آنها و همسرانشان در سایههای (قصرها و درختان بهشتی) بر تختها تکیه زدهاند.»
بسیاری از آسیبهای خانواده به جهت نگرش ناصحیح ما نسبت به خانواده است. یکایک خدمات ما در خانواده بسیار سودآفرین و منفعتآور است.
سود روز شمار
سود سرمایهگذاری در خانواده روز شمار است زیرا زمانیکه با خداوند وارد معامله شویم موجودی را با فضل خود افزون میکند نه با عدل.
پیامبر صلی الله علیه واله:
«مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابٌ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيَنْتَهِزْهُ فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَتَى يُغْلَقُ عَلَيْهِ»[4]
«اگر برای کسی باب خیر گشوده شد آنرا غنیمت بشمرد زیرا نمیداند این در چه زمانی بسته میشود»
اصلاح خود در عوض اصلاح دیگران
عامل بسیاری از تزلزلها در نهاد خانواده این است که در عوض اصلاح خود قصد اصلاح دیگران را دارند.
برای تحکیم نهاد خانواده به موثر بودن نقش خودمان توجه کنیم، گمان نکنیم برای سلامت خانواده باید همه شرایط فراهم باشد و تمام اعضای خانواده سلامت لازم را داشته باشند بلکه اگر از خود شروع کنیم گامی در جهت تحکیم خانواده برداشتهایم. این امر در حدی است که در ادعیه ابتدا برای اصلاح نفس دعا شده و پس از آن برای اصلاح اهل
«اللهم اصلحنی لنفسی و اصلحنی لاهلی»
اصلاح در برابر افساد قرار دارد و به معنی مفید و نافع بودن است. برای نافع بودن به حال دیگران ابتدا باید برای خود نافع بود، کسیکه فقط نگران خانوادهاش است اما برای رشد و کمال خود تلاشی نمیکند در نهایت سودی برای خانوادهاش ندارد.
جهنمیان گرچه پرکار و اهل تلاشند اما کارشان ثمرهای ندارد قرآن در توصیف جهنمیان میگوید:
«عامِلَةٌ- ناصِبَة»[5]
فروتنی لازمه تحکیم خانواده
زن در فضای خانواده و برای تحکیم خانواده باید تواضع و فروتنی داشته باشد تا بتواند محوریت عاطفیای که خدای سبحان در او قرار داده را در خانواده جاری کند تواضعی در افکار، گفتار، رفتار و….
در ادعیه روز 21 ماه رمضان میخوانیم:
«اللهم فِی نَفْسِی وَ أَهْلِ بَیتِی فَذَلِّلْنِی»
ذلول به معنی رام است.
باید انتقادپذیر بود و مهارت نه شنیدن داشت.
تاریخ جلسه: 98/4/18- ادامه جلسه دوم
«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
[1] – عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص443
[2] – بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج100، ص: 224
[3] – سوره یس، آیه 56
[4] – نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 22
[5] – سوره غاشیه، آیه 3