مهارت‌های زندگی ـ بخش پنجم

مقدمه

 

مهارت، به کارگیری علم در عرصه اجراست، به عنوان مثال لازمه شناور بودن روی آب سبک کردن  خود در آب است، ممکن است کسی عالم به  این امر باشد اما در عرصه اجرا هنر شناور بودن را نداشته باشد.

مهارت، توانمندی‌ایست که گاه با آموختن بسیار صحیح حاصل می‌شود و گاهی نیاز به ممارست و تکرار و تمرین دارد.

 

مهارت نه شنیدن

 

مهارت نه شنیدن در دین سعه صدر نام دارد، مصداق این مهارت زمانی است که مخالفی داریم و مورد نقد قرار می‌گیریم. در این زمان باید شکرگزار بود و از انتقاد کننده قلباً تشکر کرد؛ زیرا ما را متوجه عیبی می‌کند که نسبت به آن غافل بودیم.

 

آثار مهارت نه شنیدن

 

این مهارت سبب می‌شود در این زمان از سرزنش سرزنش کنندگان نهراسیم و مصداق آیه «وَ لا يَخافُونَ‏ لَوْمَةَ لائِم‏»[1] باشیم.

 

عوامل فقدان مهارت نه شنیدن

 

  • فقدان مهارت نه شنیدن یا به دلیل ضیق صدر است یا اعتماد به نفس کاذب.
  • گاهی اوقات که طاقت شنیدن پاسخ منفی را نداریم به این دلیل است که از ابتدا ذهن‌مان را آماده دریافت پاسخ مثبت کرده‌ایم به همین جهت سیلی از اعتراض را روانه گوینده نه می‌کنیم درحالی‌که حقیقت امر این است که پاسخ می‌تواند مثبت باشد یا منفی و همانطور که احتمال دریافت پاسخ مثبت را داریم احتمال دریافت پاسخ منفی را نیز داریم.
  • همانطور که سابقاً گفتیم در بحث مهارت دانش مطرح نیست بلکه مهارت توانمندی ایست که باید در خود ایجاد کنیم. این مهارت به ما می‌آموزد زمانی‌که خواست خود را عنوان می‌کنیم اولاًّ خود را برای دریافت پاسخ منفی نیز آماده کنیم ثانیاً برای دریافت پاسخ مثبت شرایط و زمان را نیز مد‌نظر قرار دهیم و در فرصتی مناسب خواسته‌مان را عنوان کنیم گرچه ممکن است با وجود در نظر گرفتن همه شرایط دریافت کننده پاسخ منفی باشیم.

 

مصداق مهارت نه شنیدن

 

یکی از مصادیق این مهارت در زیارات است که درخواستی از معصوم داریم اما بنا به حکمت و مصالحی پاسخ مثبت دریافت نمی‌کنیم.

 

تاریخ جلسه : 98/4/16 ـ جلسه 3

این جلسه ادامه دارد…

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 


[1] سوره مبارکه مائده، آیه 54

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *